کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همسايه با برنامه ايران در گردشگري

24 خرداد 1400 ساعت 13:33

عمان ویژن ۲۰۴۰ به ترسیم چشم‌اندازی از آینده‌ گردشگری عمان و شرایط اقتصادی و اجتماعی آن در سال ۲۰۴۰ می‌پردازد.


رويكردي كه بايد در دولت اينده ايران هم مورد توجه قرارگيرد. درشرايطي كه عمان با آينده گردشگري خود مي‌انديشد،هيچ يك از نامزدهاي رياست جمهوري ايران به اين عرصه تحول ساز توجهي هدفمند نداشته‌اند.
صنعت گردشگری برای اکثر کشورهای جهان از اهمیت یکسانی برخوردار بوده و سهم بزرگی در تولید ناخالص داخلی کشورها دارد. گردشگری یک صنعت بزرگ است که خدمات متعددی را ارائه می‌دهد و مقدار زیادی درآمد برای یک کشور ایجاد می کند - چه شخصی در داخل کشور سفر کند یا خارج از کشور.
عمان یک کشور آسیایی عربی است که در شبه جزیره عربستان واقع شده است. بر اساس گزارشات ارائه شده جهانگردی به یکی از بزرگترین صنایع در عمان در آینده نزدیک تبدیل می‌شود. 
بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط گروه تجارت آکسفورد؛ صنعت گردشگری عمان از سایر بخش‌های اقتصادی موجود در کشور در آینده نزدیک پیشی خواهد گرفت و بیش از نیمی از مدیران تجاری شرکت کننده بر این باورند که گردشگری بانفوذترین بخش در تنوع بخشیدن به اقتصاد عمان است.
طرح «عمان ویژن ۲۰۴۰» و تقویت بخش گردشگری عمان
کشور عمان در سال ۲۰۱۵ باهدف ساختن آینده‌ای روشن در زمینه‌های صنعت گردشگری عمان و ارتقای شرایط اقتصادی و اجتماعی، برنامه‌ی بیست‌وپنج‌ساله‌ای را بانام «عمان ویژن ۲۰۴۰» تعریف کرد.
در واقع این برنامه‌ به ترسیم چشم‌اندازی از آینده گردشگری عمان و شرایط اقتصادی و اجتماعی آن در سال ۲۰۴۰ می‌پردازدوآنچه که در این طرح اهمیت دارد مشارکت همه‌جانبه‌ افراد جامعه برای پیشبرد اهداف کشور است که در آخر منجر به تحقق کامل چشم‌اندازهای گردشگری و ارتقای شاخص‌های زندگی در عمان برای مهاجران و البته شهروندان این کشور خواهد شد.
عمان ویژن ۲۰۴۰ بر سه پایه اصلی استوار است:
۱- مردم و  اجتماع: تقویت سلامت و رفاه خانواده؛ حمایت از هویت و میراث عمانی؛ توسعه توانایی‌های فنی و کارآفرینی ملی
۲- اقتصاد و توسعه‌ی اقتصادی: ایجاد تنوع اقتصادی و مشارکت با بخش‌های خصوصی؛ توسعه استانداردهای کشور؛ حفظ پایداری محیط زیست؛ ایجاد زیرساخت‌هایی در سطح کلاس جهانی و طراحی شهرهای مدرن و قابل‌سکونت
۳- حاکمیت عمان؛ بهبود اثربخشی حاکمیت و قوانین حکومتی.
ابتکارات ارتباطی بخشی اساسی در ارتباطات و استراتژی مشارکت ذینفعان بوده که توسط سازمان و کمیته پیگیری نظارت می شود. این استراتژی به عنوان بخشی از پروژه عمان ویژن ۲۰۴۰ به دنبال رهنمودهای سلطنتی سلطان قابوس برای تدوین چشم انداز آینده با توجه به اجماع گسترده جامعه و مشارکت همه بخشهای اجتماعی ارائه می شود.
ابتکارات ارتباطی چشم انداز عمان ویژن ۲۰۴۰ برای اطمینان از مشارکت کامل همه بخشهای مرتبط و تقویت نقش شرکای استراتژیک در ایجاد چشم انداز از طریق تعدادی از ارزشهای ارتباطی طراحی شده است. ابتکارات ارتباطی چندین بخش اجتماعی به ویژه جوانان، بخش خصوصی و جامعه محلی در استان ها، کودکان و رسانه ها را هدف قرار داده است.
«مجمع چشم انداز آینده» بخشی جدایی ناپذیر از پروژه چشم انداز آینده عمان ویژن ۲۰۴۰ است.
 اهداف مجمع چشم انداز آینده:
برجسته کردن روندهای جهانی، منطقه ای و ملی آینده در رابطه با موضوعات مورد علاقه جامعه عمانی؛ شناسایی مضامین کلیدی و تدوین سناریوهای آینده از آمادگی چشم انداز ۲۰۴۰ عمان؛ افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت آینده؛ دستیابی به راه حلهای خلاقانه برای غلبه بر چالشهایی که سلطنت ممکن است در تضمین تداوم شکوفایی، رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی خود تا سال ۲۰۴۰ با آنها مواجه باشد.
در کنار افزایش سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی و افزایش تعدا گردشگران، استراتژی‌های عمان ویژن ۲۰۴۰ به‌دنبال ایجاد بیش از ۵۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در صنعت گردشگری است که طبق برنامه‌ریزی‌های دولت و اجرای طرح «عمانی‌سازی» ۷۵ درصد از این شغل‌ها به اتباع عمانی تعلق خواهد یافت. یکی از عواملی که موجب افزایش اشتغال‌زایی و جذب گردشگران خارجی می‌شود، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری استکه دولت عمان به این مهم توجه ویژه دارد.
طرح‌های راهبردی در استراتژی ملی گردشگری عمان
افزایش هتل‌ها و توسعه امکانات مقاصد گردشگری عمان نه‌تنها موجب ارتقای بازارهای گردشگری داخلی این کشور خواهد شد؛ بلکه کشور عمان را به‌عنوان یک مقصد گردشگری جهانی به گردشگران بین‌المللی معرفی خواهد کرد. دولت عمان در راستای توضیح این برنامه، از احداث مجموعاً ۸۰ هزار اتاق که شامل ۳۳،۳۷۳ اتاق در هتل، ۲۹،۲۸۷ اقامتگاه تفریحی و ۱۷،۲۶۲ اتاق خبر داده است.
یکی دیگر از طرح های راهبردی در استراتژی ملی گردشگری عمان ایجاد بسترهای تعامل فرهنگی میان گردشگران با مردم عمان و توسعه کیفیت و امکانات سایت‌های طبیعی این کشور است. در واقع دولت عمان به‌دنبال آن است تا علاوه بر تشویق گردشگران برای بازدید از عمان، مقدمات ارتقای تجربه سفر آن‌ها را در این کشور فراهم کند.
دولت عمان با شناسایی پنج نوع سایت طبیعی در مناطقی همچون حیات‌وحش، کوه‌ها، وادی‌ها، بیابان‌ها و سواحل و تعیین چهارده زیرساخت توریستی در آن‌ها، در تلاش است تا این مناطق جدید و توسعه‌یافته را در سطح بین‌المللی به همه‌ی گردشگران جهان معرفی کند.
جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیز مهمترین طرح راهبردی عمان جهت تقویت صنعت توریسم این کشور است. جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تشویق آن‌ها برای سرمایه‌گذاری و آماده‌سازی زیرساخت‌های جدید گردشگری در اولویت همه امور قرار دارد و مقدمات توسعه گردشگری عمان را فراهم خواهد کرد.
جذب شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی و لغو الزام اخذ ویزا برای سفر به عمان، از دیگر طرح‌هایی است که در استراتژی‌های گردشگری این کشور اهمیت داشته و هم‌اکنون با لغو روادید (ویزا) برای شهروندان ۱۰۳ کشور از جمله ایران، بخشی از این برنامه نیز به حقیقت پیوسته است.
در نهایت توصیه هایی ها با هدف بهبود و تشویق بخش گردشگری عمان مطرح می شود: این کشور باید هتل های خود را در مناطق مختلف گسترش دهد. کارآفرینان محلی باید ساخت هتل های خود را در مناطق شهری نیز شروع کنند.
وزارت گردشگری باید چندین سیستم عامل رسانه اجتماعی دیگر را برای تشویق بخش گردشگری طراحی کند. هتل های موجود باید سیاست ها و خدمات خود را بهبود بخشند تا در صنعت گردشگری کارآمد شوند. دولت عمان باید سیاست های مربوط به بخش گردشگری و توریست  را بهبود بخشد و گردشگری عمان را از طریق چندین رسانه به بازار عرضه کند.


کد مطلب: 127

آدرس مطلب :
http://asremizban.com/news/127/همسايه-برنامه-ايران-گردشگري

عصرمیزبان
  http://asremizban.com