تاریخ انتشار :يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۱۳۵۰
جالب است ۰ +
قشم در انتظار پوزه عقابی‌ها
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ۴۸۹ بچه لاک‌پشت پوزه عقابی در روستای شیب دراز این جزیره سر از تخم بیرون آوردند و راهی آب‌های فیروزه‌ای خلیج فارس شدند.
سید محمد هاشم داخته افزود: از ابتدای فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی(اول اسفند ۱۴۰۲ تاکنون) بیش از ۱۰۰ لاک‌پشت دریایی ۶ هزار و ۵۴۰ تخم در ‌ساحل روستای شیب دراز گذاشتند که این روند تا اواخر مرداد ماه نیز ادامه دارد.
وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌‌ها، بزرگ‌ترین جزیره ایرانی خلیج فارس چشم انتظار تولد بیش از پنج هزار بچه لاک‌پشت پوزه عقابی است.
لاک‌پشت‌های پوزه عقابی هر سه تا چهار سال یک‌بار به شرایط تخم‌گذاری می‌رسند که در ۲ مرحله و به فاصله ۲ هفته برای تخم‌گذاری به زادگاه خود باز می‌گردند.
پوزه عقابی یکی از ۲ گونه لاک‌پشت دریایی تخم‌گذار در ایران بوده و در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد.
این لاک‌پشت‌ها همه ساله از طریق آب‌های آزاد وارد خلیج فارس شده و در سایت شیب دراز در ۷۰ کیلومتری جنوب شهر قشم اقدام به تخم‌گذاری می‌کنند.
پوزه این لاک‌پشت‌ها برای بیرون کشیدن غذا از لا به لای مرجان‌ها به شکل منقار عقاب درآمده و از این رو به پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است.
http://asremizban.com/vdca.mn6k49new5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما