تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : ۱۸۰
جالب است ۱ +
ایستگاه قدیمی رادیو دریا برای مردم غرب مازندران و بویژه چالوسی‌ها جایگاهی خاطره‌انگیز دارد.
رادیو دریا با الهام از رادیو ساحل پراگ/ نیم قرن امواج خاطره در ساحل خزر
ایستگاه قدیمی رادیو دریا پس ازحدود سه دهه، ازتیرماه امسال، با آغاز برنامه زنده صبحگاهی «آوای ساحل» یک بار دیگر برای تولید و پخش برنامه‌ فعال شد.
اهمیت از سرگیری فعالیت ایستگاه رادیودریا برای پخش برنامه‌های صبحگاهی صرفا به دلیل بیشتر پرداختن به مسائل غرب استان در یک برنامه حدودا دو ساعته صبحگاهی نیست ، زیرا رادیو دریا برای شهروندان چالوس و بسیاری از مردم غرب مازندران تعریفی فراتر از یک ایستگاه رادیویی دارد. 
 رادیو دریا برای شهروندان چالوس یک خاطره دوست‌داشتنی و بخشی از هویت شنیداری و هنری است ؛ مفهومی رادیویی و متکی بر صدا که در ذهن بسیاری از شهروندان قدیمی این شهر ساحلی تصاویر زیادی را از روزهایی که رادیو رسانه اول جامعه بود و داشتن رسانه‌ای محلی یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شد ، تا جایی که پای هنرمندان شاخص و چهره‌های برجسته کشور را به چالوس باز می‌کرد تا از استودیوی رادیو دریا صدای آن‌ها در نوار ساحلی شمال کشور پخش شود.
به گزارش ایرنا فعالیت این ایستگاه رادیویی ۲۵ خرداد ۱۳۵۱ با روی آنتن رفتن این عبارات آغاز شده بود: «بر خط ساحل سبز، طنین دل‌نشین رادیو
دریا را بشنوید. امسال همه‌ی رادیوها رادیو دریاست.» و از همان زمان به بعد رادیودریا به عنوان یکی از رادیوهای فصلی موفق برای سال‌های متمادی به یکی از محبوب‌ترین رادیوهای فصلی و منطقه‌ای تبدیل شد ؛ رادیویی که با الهام از «رادیو ساحل پراگ» در جمهور چک کنونی و چکسلواکی سابق ایجاد شده بود ، با این تفاوت که هدف رادیو ساحل پراگ ارائه اطلاعات به کشتی‌های عبوری درباره وضعیت آب و هوا و آمار کشتی‌های در حال عبور بود، اما رادیو دریای چالوس به مسافران تابستانی شمال ایران اطلاعات لازم درباره آب و هوا، وضعیت جاده، نشانی مراکز اقامتی، تفریحی و درمانی را ارائه می داد و در کنار آن با پخش موسیقی و برنامه‌های تفریحی ، اوقات خاطره‌انگیز و شادی برای مسافران تابستانی شمال ایجاد می کرد. به همین دلیل هم برنامه‌های رادیودریا عمدتا با حضور هنرمندان تراز ملی تولید و اجرا می‌شد.
حیدر صارمی، جمشید عدیلی، مولود کنعانی، منوچهر نوذری، ژاله علو، مولود زهتاب، فریدون توفیقی، ایرج فهیمی، محمود امینی و محمود معلمیان از گویندگان رادیو دریا بودند و تهیه کننده این رادیو پیش از انقلاب هم شاهرخ نادری بود. نام هرمز شجاعی‌مهر نیز در بین گویندگان رادیودریا طی مدت اندک فعالیت پس از انقلاب اسلامی دیده می‌شود.
به استناد اطلاعاتی که در جلد پنجم دانشنامه تبرستان و مازندران درباره برنامه رادیو دریا ثبت شده، برنامه‌های این رادیو هر سال به مدت سه ماه از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور، روزانه ۱۸ ساعت از ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح تا ۱:۳۰ بامداد روز بعد پخش می‌شد. رادیو
دریا دو برنامه‌ ترکیبی صبحگاهی و عصرگاهی داشت . برنامه صبحگاهی از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲:۳۰ دقیقه و برنامه عصرگاهی از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ روی آنتن می‌رفت. در سایر اوقات هم موسیقی‌های ملایم غربی، سنتی و شاد پخش می‌شد. علاوه بر این بخش‌ها، هر نیم ساعت هم به سبک رادیوپیام یک بخش خبری کوتاه برای شنوندگان اجرا می‌شد تا در جریان آخرین اخبار قرار بگیرند.
رادیو دریا در تابستان سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ از طریق فرستنده‌های موج « ای ام AM » و « اف ام FM » در طول نوار ساحلی شمال کشور قابل دریافت بود. تا چند سال پس از انقلاب برنامه‌های رادیو دریا از طریق فرستنده موج ای ام AM فرکانس ۱۲۱۵ کیلوهرتز که به فرستنده رادیو دریا معروف بود ، ادامه یافت و اکنون نیز برنامه‌های رادیو مازندران برای ساکنان غرب مازندران از همین فرستنده پخش می‌شود.
رادیو دریا پس از پیروزی انقلاب اسلامی به گلبانگ ساحل تغییر نام داد و همچنان تابستان‌ها از صدای مرکز مازندران پخش می‌شد ؛ با این تفاوت که فقط سه روز در هفته از چالوس روی آنتن می‌رفت. تهیه‌کنندگی گلبانگ ساحل عمدتا بر عهده محمدصالح ذاکری و نقی ناییجی تهیه‌کنندگان باسابقه رادیو بود. حسین کلامی، ابوالقاسم عبداللهی، زری وفایی، امیر سالاری، رضا رحیمیان، لیلا تورانی، همدم رزاقی، رحمان قدمی و فاطمه محمدی‌نژاد نیز هنرمندانی هستند که در گلبانگ ساحل گویندگی کردند.
آغاز به کار فعالیت‌های صبحگاهی روتین رادیو دریا قطعا اتفاقی خوشایند برای مردم این منطقه و بویژه هنرمندان غرب استان است. هرچند شرایط برای کسب همان میزان شهرت و اعتباری که رادیو دریا بین مردم داشت فراهم نیست، اما در صورتی که از این فرصت ایجاد شده بهره‌برداری درستی شود، شاید رادیو دریا پس از سال‌ها یک بار دیگر بتواند به مرجع محلی مورد توجه مردم منطقه و حتی مسافران تبدیل شود؛البته این بار با نام «آوای ساحل». http://asremizban.com/vdccaxqs82bq4.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما