کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاخ صفی اباد؛ از جاسوسی سیا تا تلاش برای مردمی شدن

21 فروردين 1400 ساعت 19:35

چندین دهه است که دیدن این کاخ برای مردمان دیارش به ارزو مبدل شده است.



چندین دهه است که دیدن این کاخ برای مردمان دیارش به ارزو مبدل شده است.
کاخی صفوی در شهری که با شاه عباس صفوی رونق گرفت و تاریخ را همنشین با درختان هیرکانی کرد.
کاخ صفی اباد بهشهر به دلیل ایجاد مجموعه اطلاعاتی امریکایی ها در قبل از انقلاب گرفتار حلقه امنیتی شد و این حساسیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تداوم یافت.
مجوعه ای که با همراهی تنگاتنگ شاه ایران ،وظیفه جاسوسی سیا از شوروی سابق را تا حد یک پایگاه نظامی و استراتژیک برعهده داشت و مانع از دیدن مردم وگردشگران از اثری تاریخی مربوط به عصر صفوی شد.
مجید حسین زادگان را باید نخستین استانداری نامید که پایان بخشی به دوران امنیتی بخشی از این مجموعه تاریخی را دردستورکارویژه خود قرارداد.
استانداری که دوران وزارت سید محمود علوی در وزارت اطلاعات را برای محقق کردن ارزوی دیرین مردم بهشهر مناسب دید و با رایزنی های خود زمینه همراهی وزارت اطلاعات را برای وارد کردن این کاخ به چرخه گردشگری مازندران فراهم کرد.
نگاه ایجاد شده در وزارت اطلاعات برای دیدارهای مردمی از این کاخ ستودنی است.
میراثی تاریخی که دیدن ان ارزوی بسیاری از مازندرانی ها و گردشگران علاقمند به فرهنگ و تاریخ است.
کاخ صفی‌آباد بهشهر یک سال پس از سپرده شدن به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با دریافت اعتبار ۵ میلیارد تومانی، وارد مرحله مرمت و بهسازی شده است.
این اعتبار برای جداسازی و عملیات  مرمت این بنای تاریخی تخصیص یافته است.
تاکنون تجهیزات مورد نیاز برای جداسازی از جمله دوربین‌های حفاظتی خریداری شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران می گوید: دسترسی راحت به مجموعه تاریخی صفی‌آباد بهشهر، هدیه‌ای به مردم از سوی وزارت اطلاعات است.
مهدی رازجویان در جلسه بررسی ساماندهی مجموعه تاریخی صفی‌آباد بهشهر، با اشاره به نقش مجموعه‌های تاریخی در توسعه صنعت گردشگری استان، گفت: مجموعه صفی‌آباد بهشهر ظرفیت بسیار بالایی برای جذب گردشگران دارد.
رازجویان افزود: با همراهی وزارت اطلاعات، مجموعه کاخ صفی‌آباد در اختیار وزارت گردشگری قرار گرفت تا احیا و ساماندهی آن انجام بگیرد.
وی با بیان اینکه شهرداری بهشهر در راستای نصب دوربین و ایجاد راه دسترسی مناسب به مجموعه صفی‌آباد اقدامات جدی‌تری انجام دهد، ادامه داد: جهت تامین اعتبار مرمت و بازسازی مجموعه‌ تاریخی صفی‌آباد نیاز به همکاری سازمان برنامه و بودجه است.

 


کد مطلب: 30

آدرس مطلب :
http://asremizban.com/news/30/کاخ-صفی-اباد-جاسوسی-سیا-تلاش-مردمی-شدن

عصرمیزبان
  http://asremizban.com