تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۵۲۱
جالب است ۰ +
تقویت روابط کازان و تهران

نگین گردشگری ولگا

این هفته رییس جمهور تاتارستان وارد تهران شد.
نگین گردشگری ولگا
رستم مینیخانوف در رأس هیأتی متشکل از وزیر صنایع، وزیر کشاورزی، وزیر فرهنگ، وزیر راه و ترابری، وزیر آموزش و علوم، وزیر کار و اشتغال، دستیار رییس جمهور و سایر مقامات اقتصادی و تجاری این کشور به تهران و برخی شهرها سفرکرد. گردشگری یکی از محورهای مهم این دیدارها بود. تاتارستان دارای برنامه منسجم و هدفمندی در زمینه گردشگری است. جمهوری تاتارستان با جمعیت چهار میلیون نفر و ۶۸ هزار کیلومتر مربع وسعت در جنوب غربی فدراسیون روسیه و منطقه فدرالی ولگا قرار دارد.
این جمهوری از ۱۷۳ ملیت و قوم تشکیل شده است که تاتارها و روس ها اکثریت را تشکیل می دهند.  
۲۵ درصد کل اقتصاد تاتارستان از تولید نفت، ۲۱ درصد از فراوردهای نفتی، ۲۱ درصد از صنایع ماشین سازی، ۱۶ درصد از صنایع  پتروشیمی و بقیه از تولیدات کشاورزی تامین می شود. در این جمهوری سالانه ۲۰۰ میلیون بشکه نفت تولید می شود. 
کازان پایتخت تاتارستان شهری که در آن گلدسته مساجد و ناقوس کلیساها در کنار هم قد علم کرده‌اند و گنبدهای مساجد و کلیساها به هم رخ می‌نمایانند، بی‌شک «شهر تسامح» است. از ساحل رود اسطوره‌ای ولگا که به کازان نگاه کنید، آنچه بیش از همه شما را شگفت‌زده می‌کند، هم‌نشینی بناهای باشکوهی است که هریک نماد دینی آسمانی هستند. 

درعصری که جنگ‌های بی‌پایان بین پیروان تندرو ادیان مختلف در جریان است و به نام دین بی‌رحمانه‌ترین جفاها درحق بشر صورت می‌گیرد، این هم‌نشینیِ دلنشین مذاهب، نشان می‌دهد کازان شهری فراتر از اکنون و اینجاست. در این شهر چیزی فراتر از قانون، میان مسلمانان، مسیحیان ارتدکس، پروتستان و کاتولیک و همچنین یهودیان احترام و اعتماد ایجاد می‌کند؛ و آن فرهنگ مدارا و رضایت قلبی مردم است.
بنابه اعلام سازمان‌های دولتی تاتارستان، در کازان مردمی با 115 ملیت مختلف زندگی می‌کنند. این تنوع مذهبی، نژادی و ملیتی در کازان، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری پایتخت جمهوری تاتارستان است.
 این شهر همچنین یکی از نقطه‌های اتصال اسلام و مسیحیت است. با اینکه مردم تاتارستان حدود 100 سال قبل از اینکه روس‌ها به مسیحیت گرایش پیدا کنند، اسلام را پذیرفتند اما زندگی مسالمت‌آمیزی با مسیحیان روسیه داشته و دارند.

رود ولگا در طول تاریخ، همواره به عنوان یکی از مسیرهای تجاری بین کشورهای شمال اروپا با سرزمین‌های حاشیه خزر و همچنین به عنوان مسیری برای تردد بازرگانان شرقی و غربی شناخته می‌شده است. موقعیت منحصربه ‌فرد کازان در حاشیه این شاهراه آبی، نقش این شهر را در پیوندهای تجاری بین شمال و جنوب و همچنین شرق و غرب پررنگ‌تر می‌کند.
 مسئولان کازان در سال 2016 نقشه استراتژی پیشرفت این شهر را تا سال 2030 طراحی کردند. در این برنامه استراتژیک، بر سه محور سرمایه انسانی، محیط و اقتصاد تاکید شده است. 
جذب گردشگران داخلی و خارجی برای کازان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بسیاری از طرح‌های عمرانی و برنامه‌هایی که به مناسبت هزارمین سال تاسیس کازان در دستور کار قرار گرفته بودند، با هدف افزایش سهم این شهر از درآمدهای صنعت گردشگری عملیاتی شدند. بین سال‌های 2000 تا 2017 سه مجموعه باستانی در کازان و اطراف آن به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شدند. این در حالی است که شهر مهمی مثل سنت‌پترزبورگ تنها دو اثر ثبت‌شده در یونسکو دارد. علاوه بر این سه مجموعه، صدها بنا و اثر تاریخیِ کازان در فهرست میراث فرهنگی محافظت‌شده روسیه و جمهوری تاتارستان قرار دارند. با تکیه بر چنین داشته‌های عظیم فرهنگی، جنبش جذب گردشگر از سال 2005 کلید خورد و مسئولان کازان و تاتارستان هر ساله تلاش خود را برای افزایش تعداد گردشگران بیشتر کردند. 

سه برنامه کلیدی مسئولان بخش گردشگری کازان برای توسعه این صنعت، طراحی رویدادهای گردشگرپسند، توسعه زیرساخت‌ها و همچنین آموزش و ترویج فرهنگ مهمان‌نوازی در میان شهروندان است. کازان به دلیل برخورداری از جاذبه‌های متنوع گردشگری، می‌تواند تا سال‌ها به روند رشد خود در این صنعت ادامه دهد.
وجود بیش از 30 موزه، حدود 20 سالن تئاتر و کنسرت، بیش از 60 کتابخانه و خانه فرهنگ و حدود 50 مدرسه هنری، به کازان سیمای یک شهر تمام‌عیار فرهنگی می‌دهد. علاوه بر این اماکن، کازان میزبان رویدادهای فرهنگی بزرگی است که دارای اعتبار جهانی هستند و هنرمندانی از سایر کشورها برای اجرای آثارشان در این رویدادها شرکت می‌کنند؛ جشنواره اپرای چالیاپین، جشنواره بالۀ کلاسیک نوریف، جشنواره سینمای اسلامی و جشنواره تئاتر نوروز که ویژه اقوام ترک است، از جمله این رویدادهای معتبر فرهنگی هستند. رویدادهای فرهنگی دیگری در زمینه موسیقی، مد و پوشاک و غذا نیز با هدف جلب گردشگران به صورت منظم در کازان برگزار می‌شوند.

زمستان‌های بسیار سرد و برفی و تابستان‌های مطبوع و ملایم، از کازان دو سیمای کاملا متفاوت می‌سازند. به همین دلیل است که باید حداقل دو بار به کازان سفر کرد؛ یک بار برای دیدن شب‌های بلند و برفی کازان که جذابیتی رویایی و داستان‌گونه دارند و بار دیگر برای تجربۀ تابستان‌های بهاری این شهر که سرشار از شور و نشاط است. 
در سال 2009 کازان به عنوان پایتخت ورزشی روسیه معرفی شد. این شهر با برخورداری از ورزشگاه‌های مجهز و اقلیم مناسب تاکنون میزبان مسابقات بسیار مهم ورزشی جهان بوده است. آشنایی بیشتر ایرانی‌ها با شهر کازان نیز به بهانه‌های ورزشی گره خورده است. حضور سردار آزمون، مهاجم جوان و محبوب تیم ملی فوتبال ایران در تیم روبین کازان توجه ورزش‌دوستان ایرانی را به این شهر جلب کرد. اوج آشنایی ایرانی‌ها با کازان نیز به بازی تیم ملی ایران مقابل اسپانیا در جام‌جهانی 2018 مربوط می‌شود. مسئولان شهر کازان به خوبی از ورزش به عنوان یک جاذبه گردشگری استفاده می‌کنند.

کازان هرچند یک شهر هزارساله است اما خود را زیر سایه جاذبه‌های تاریخی و باستانی‌اش پنهان نکرده و هر روز مدرن و مدرن‌تر می‌شود. سیستم حمل و نقل عمومی، این شهر در میان تمام شهرهای روسیه سرآمد است. تنوع وسایل حمل و نقل عمومی، ترافیک این شهر را بسیار روان کرده است.
مردم کازان در مقایسه با مردم مسکو و سنت‌پترزبورگ، خونگرم، مهمان‌نواز و خوش‌رو هستند. آنها از اینکه با یک گردشگر خارجی خوش و بش کنند، احساس خوبی می‌کنند و در لبخند زدن اصلا خست به خرج نمی‌دهند. اغلب آنها نسبت به مردم ایران، مهربان هستند.


 
http://asremizban.com/vdcbu8bsprhb5.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما