تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۷۸۷
جالب است ۰ +
رویکرد خلاقانه یک هلدینگ

ورود “کادوس” به سینمای گردشگری

جهانی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، گاهی آنقدر روی دور تند و تنوع قرار می‌گیرد که باید خلاقیت به کار برد تا از قافله عقب نماند.
ورود “کادوس” به سینمای گردشگری
اگر شما جزو آن دسته از مردم هستید که به رویکرد آهسته و پیوسته اهمیت می‌دهید، لازم است یادآوری کنم برای اینکه همه اقشار یک جامعه در رفاه باشند و توسعه به مفهوم درست آن برقرار شود، بعضی اوقات می‌بایست دوید!
مثلاً ضرورت دارد امروزِ روز، گردشگران را برای انتخاب یک مقصد اغوا کرد؛ بله! درست خواندید. اغوا نه به معنی منفی آن، نه! منظور تشویق است؛ ترغیب برای اینکه مقصدی را برای سفر انتخاب کنند.
در این بخش کشورهای مختلف اقدامات متعددی و قشنگی انجام می‌دهند که گردشگری فیلم یا سینما‌توریسم از جمله آنهاست.
هلدینگ گردشگری “کادوس” بنا دارد برای نخستین بار در ایران، بابی را برای شناخت بیشتر گردشگری سینمایی باز کند، با سعید مجردی مدیرعامل کادوس در این‌باره گفتگو کرده‌ایم:
چطور به این فکر افتاده‌اید که جشنواره گردشگری سینمایی راه بیاندازید؟
فیلم توریسم مدلی از گردشگری است که از لوکیشن‌های فیلم‌ و برنامه‌های تلویزیونی بهره می برد و در آن، گردشگران از مقصدی که در تلویزیون، سینما، انیمیشن، مستند و … تماشا کرده‌اند، دیدن می‌کنند.
همان‌طور که شاهد هستیم سینما و فیلم، رسانه مهمی در گردشگری محسوب می‌شود که باعث ایجاد انگیزه در شهروندان جهان برای سفر به دیدن مکان‌هایی می‌شود که در فیلم‌ها و سریال‌ها نمایش داده شده اند. در ایران می‌توان به لوکیشن فیلم محمد‌رسول‌الله و سریال پایتخت در شمال کشور اشاره کرد.
تبلیغ از طریق ژانر فیلم و سریال بسیار متفاوت‌تر از هر نوع آگهی و بازاریابی دیگری در گردشگری است. فعالیت‌های نوشتاری و مکتوب، مختص قشر خاصی از جوامع است، اما فیلم‌ها فراگیرتر و دارای بازتاب جهانی بسیار بیشتری هستند.

 در واقع به دنبال بازاریابی گردشگری از این طریق هستید.
بله. هدف مجموعه نوآور “کادوس”،  توسعه زیرساخت‌ها و آموزش جامعه میزبان و کسانی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم با گردشگری در ارتباط هستند.
ما با تاکید بر اینکه گردشگری سومین صنعت جهان است و سینمای گردشگری فرصت و ظرفیت منحصر به فردی در بازاریابی گردشگری است، به این بخش ورود کرده ایم. تاثیر فیلم اولویت نخست را در این موضوع دارد. باید بپذیریم گردشگری در معنای نوین و جهانی آن در ایران بسیار جوان است.
معتقدم باید از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی به عموم با هدف ترویج سفر به لوکیشن فیلم‌ها و سریال‌ها، از طریق حضور چهره‌ها، ساخت برنامه‌های متنوع و جذاب تلویزیونی و بیان اهمیت این مدل از گردشگری، بهره ببریم.
کشورهایی مثل انگلستان، استرالیا، کره و…، سالهای سال تلاش کردند تا دیدگاهی از مردم خودشان به جهان ارائه کنند که حاصل آن سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش‌های مختلف، به ویژه گردشگری است.
طبق آمار جهانی، هشت نفر از هر ده نفری که به سفر می‌روند، مقاصد سفرشان را از روی فیلم‌ها انتخاب و ایده سفر و گردش را از فیلم‌ها اخذ می‌کنند، این عدد بزرگ و قابل ملاحظه‌ای است.
 شبکه‌های تلویزیونی، توسعه اینترنت و نمایش خانگی، هم زمینه رونق بیشتر فیلم توریسم را فراهم کرده است.
واقعاً تحولی در این بخش ایجاد شده است. نمونه بارز آن مکان‌های ساخت هری‌پاتر است. نمونه دیگر تولیدات کشورهای ترکیه و کره در حوزه کشورهای آسیایی هستند که با ساخت سریال‌های متعدد از جمله حریم سلطان و معرفی لوکیشن آن توانستند گردشگران پر‌شماری را راهی ترکیه کنند.
تاکنون ۱۴ دوره جشنواره سینمای گردشگری در جهان برگزار شده است. ما در شرکت کادوس حدود سه سال در حال پیگیری، تحقیق و رصد جشنواره‌های سینمایی جهان هستیم و سال جاری نیز برنامه‌ریزی و رای‌زنی‌های ما ادامه پیدا خواهد کرد تا ان‌شاالله جشنواره‌ای را در سال ۱۴۰۳ اجرا کنیم که بستر توسعه گردشگری کشور را رقم بزند.
ممکن است توضیح بیشتری بدهید؟
هدف ما از برگزاری جشنواره گردشگری سینمایی تولید محتوی قوی برای ایران است که معتقدم قادر است انقلابی در گردشگری ایران ایجاد کند.
گستره فیلم‌ها نیز با مشورت اهل فن و کارشناسان این بخش و شامل فیلم‌های یک دقیقه‌ای، انیمیشن، مستند و…، خواهد بود.
در اجرای صحیح این رویداد می‌بایست با کارگردانان، سینماگران، تولید‌کنندگان فیلم و سریال مذاکره، مشارکت و مشاوره داشته باشیم.
در برگزاری این جشنواره وزارت‌خانه‌های ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و گردگشری، خانه سینما و شهرداری‌های دست‌اندر‌کار خواهند بود.
شرکت کادوس از جشنواره‌های سینمایی مثل برلین و کن، نیز جشنواره‌های داخلی از جمله فجر، شهر، مستند، حقیقت، کودک و…، می‌کند.
ایران با داشتن گنجینه غنی موسیقی فولکلور، ۲۵ اثر ثبت جهانی، فرهنگ و هنرهای مختلف از جمله مینیاتور، فرش و…، هنوز هیچ جایگاه قابل بحثی در این مدل گردشگری ندارد و از ظرفیت‌های خود مطلقاً استفاده نکرده است. تبلیغات منفی علیه کشور هم اوضاع گردشگری ایران را بدتر کرده است.
تاثیری که جشنواره سینمای گردشگری در صورت اجرای آن به درستی و تداوم، بر ارگان‌ها، موسسات و به طور کلی گردشگری کشور خواهد گذاشت، غیرقابل چشم‌پوشی خواهد بود.
درباره مکان برگزاری آن و دبیرخانه جشنواره چه کرده‌اید؟
در این رابطه با تعدادی از شهرها از جمله تنکابن، منطقه آزاد ماکو، بندر انزلی، کیش و قشم در حال رای‌زنی برای ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره سینمای گردشگری هستیم.
و احتمال انتخاب تنکابن به دلیل ویژگی‌های خاص شهردار حال حاضر این شهر توریستی که سابقه مدیرکلی تبلیغات وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شناخت مطلوبی از این حوزه دارد، بیشتر است. به یاری خدا به زودی این معرفی صورت خواهد گرفت.
کشورهای توسعه یافته دنیا سالهاست جشنواره‌هایی با این مضمون برگزار می‌کنند که نمونه بارز آن جشنواره “کن” است که سالانه هزاران نفر سینماگر را به همراه توریست‌ها به کن می‌کشاند و باعث رونق ویژه این شهر ساحلیِ کوچک شده است.
ذی‌نفعان این امر از سازمان‌های مدیریتی تا کسب و کارهای گردشگری و جامعه محلی را شامل می‌شود. دولت و سیاستگذاران از این فرصت برای معرفی فرهنگی استفاده خواهند کرد.
یکی از شعارهای خوب وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ایجاد پلتفرم یا تلویزیون اینترنتی بود که متاسفانه سرانجام پیدا نکرد.
انتظار می‌رود با حضور آقای ضرغامی با آن روابط خوب و حسنه‌ای که با هنرمندان و سینماگران دارند، فعالیت در بخش سینمای گردشگری جدی گرفته شود و روی آن تمرکز و سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.

بنابراین ما می‌توانیم به سینمای گردشگری ایران در آینده‌ای نزدیک امیدوار باشیم؟
ما جای خالی سینمای گردشگری را حس کردیم  چرا که به نظر می‌رسد تنها جشنواره‌ای که همه اقشار جامعه می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند و بهترین محتوایی که می‌توانیم برای فرهنگ، هنر، موسیقی، خوراک و طبیعت جای جای ایران تولید کنیم، این مدل گردشگری است که خانواده‌ها و تمام سنین را در‌بر‌می‌گیرد و با توجه به تنوعی که در خوراک، فرهنگی، موسیقی و…، جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی کشور داریم، سینمای گردشگری می‌تواند بزرگترین اتفاق را در گردشگری کشور ما که به نوعی دارای عجیب‌ترین  جغرافیا و اقلیم دنیاست، رقم بزند.
معتقدم راه نجات  گردشگری ایران، سرمایه‌گذاری روی این مدل از گردشگری است. در واقع هدف ما تولید محتوی قوی، عمیق و موثر برای ایران است که می‌تواند انقلابی را در گردشگری به پا کند.
هلدینگ کادوس که هشت دپارتمان ارز‌ش‌آفرین دارد، دو موضوع را در سیاست‌های خود مورد توجه ویژه قرار داده است که به ترتیب اولویت؛ رویداد‌محور کردن شهرها با شعار ” شادی پیشران توسعه” و اجرای سینمای گردشگری است.
می‌خواهیم با دستیابی به اهداف یاد شده همدلی را بین مسئولین و گروه‌های مرتبط با صنعت گردشگری ایجاد کنیم.
http://asremizban.com/vdcfiedeaw6dc.giw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما