تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۱۱۸۰
جالب است ۰ +
ایران میزبان ۵درصد از پرندگان مهاجر جهان است.
ایران؛ میزبان ۵ درصد پرندگان مهاجر جهان
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ایران در ۴۵۰ مکان (سایت)، بیش از پنج درصد جمعیت پرندگان مهاجر جهان را در فصل زمستان میزبانی می‌کند.
به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، حسن اکبری افزود: ایران با دارا بودن زیستگاه‌های تالابی، دریایی و پهنه‌های آبی متنوع همه ساله پذیرای میلیون‌ها پرنده مهاجر عبوری و زیستگاه زمستان‌گذرانی بیش از ۱.۸ میلیون از ۱۶۶ گونه از پرندگان آبزی است.
وی افزود: ایران به ‌عنوان مهمترین کشور دارای زیستگاه‌های مهاجرتی و زمستان‌گذرانی در مسیر پروازی مهاجرت پرندگان از سیبری تا نیل به‌شمار می‌رود. جمعیت این مسیر پروازی بیش از ۱۰ میلیون پرنده برآورد شده است که همه ساله سرشماری نیمه‌ زمستانه پرندگان آبزی در دی و بهمن‌ در بیش از ۴۵۰ مکان (سایت)در ۳۰ استان و با حضور کارشناسان ستادی، استانی و پرنده‌نگران حرفه‌ای سازمان‌های مردم‌ نهاد انجام می‌شود.
اکبری اظهار داشت: ارتقای دانش پرنده‌نگری در ایران، به‌روزرسانی تجهیزات مشاهده پرندگان از جمله تلسکوپ و دوربین‌های چشمی، اجرای برنامه جامع سرشماری و استفاده از پرنده‌شناسان حرفه‌ای موجب اثر بخشی برنامه‌های شمارش و ثبت پرندگان در ایران شده است . 
وی افزود: در سال‌های اخیر نوسانات تراز آبی تالاب‌ها به دلیل کاهش منابع آبی و عدم تامین حقابه ، پسروی آب دریای خزر، شکار و صید، تغییرات جمعیت در مسیرهای پروازی، توسعه فعالیت‌های انسانی و استحصال اراضی موجب کاهش ارزش زیستگاهی بسیاری از تالاب‌ها و پهنه‌های آبی شده است.
 
http://asremizban.com/vdcb.wb8urhb8giupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما