تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۲۲۱
جالب است ۰ +
خوشمزه و بي همتاي ايراني.
ثروت در ايتاليا؛ پيش پا افتاده براي ما
عصرميزبان -تصور ما از بستنی در ایران، یک خوراکی کودکانه و لذتی چند دقیقه‌ای است که از آن می‌بریم؛ اما در ایتالیا بستنی یعنی علم و هنر، یعنی درآمد، یعنی اشتغال.
کشوری که بستنی را جدی گرفته و اولین دانشگاه بستنی‌سازی و اولین موزه بستنی را راه‌اندازی کرده و به مهد بستنی دنیا مبدل شده است.
بستنی ایتالیایی که ژلاتو نامیده می‌شود، برای نخستین بار در قرن هفدهم میلادی از مخلوط تخم‌مرغ یخ زده و نوعی کرم تهیه شد.
ایتالیایی‌ها‌ که بستنی‌خور حرفه‌ای هستند، می‌گویند این نوع بستنی نسبت به سایر بستنی‌های موجود در سراسر جهان از میزان کالری کم‌تری برخوردار است.
هنر و دانش بستنی در ایتالیا‌ی امروز حرف اول را می‌زند و تنها رقیب جدی بستنی سنتی ایران است.
امابستني ايراني حتي دل ايتاليايي ها را هم ربوده و حتي پاپ و مقامات سياسي هم مشتري پروپاقرص شعب ايراني بستني دركشور خود هستند.
بستني ايراني مي تواند درمعادلات گردشگري ايران نقش پررنگي ايفا كند. نقشي كه تاكنون جدي گرفته نشده و درتصميم گيرها لحاظ نشده است.
بستنی سنتی ایرانی به دلیل داشتن خامه، زعفران و گلاب با سایر بستنی‌های مرسوم دنیا متفاوت است و طعم مخصوص به خود را دارد. زعفران ایران، رنگ دلربای خود را به بستنی سنتی ايران می‌بخشد. در حقیقت این دسر فریبنده از ترکیب گلاب، پسته، شیر گوسفند و ثعلب تهیه می‌شود. 
استفاده از پسته و زعفران در تهیه بستنی سنتی آنقدر متداول است که اغلب آن را بستنی پسته‌ای یا بستنی زعفرانی هم می‌نامند.
يكي ازبرندهاي بستني ايراني كه توجه گردشگران بسياري را به خود جلب كرده، بستني است كه تنها يك شعبه در يك روستاي ايران ان هم در استان البرز دارد. بستنی "گله برغان "که فقط در دکان بسنتی گل و بلبل عمو مجید گلدار سرو می شود و دومي ندارد.
عمو مجید خالق اولین بستنی ثبت شده ملی است که همه‌ي کارهاي توليد این بستنی را با دست انجام می‌دهد. در مغازه گل و بلبل خبری از ماشین بستنی‌سازی نیست و همه چيز رنگ و بوي گذشته را دارد؛ به همین خاطر است که این بستنی در آن سوی مرزها هم طرفدار دارد و جهانی شده است .
گردشگران از هرکجای ایران و جهان پرسان پرسان تا مغازه کوچکش در روستای برغان می‌آیند و یک کاسه از بستنی مخصوصش، را نوش جان می‌کنند .
این بستنی که این گونه در جهان شهره شده شامل مواد شیر، شکر، ثعلب و  مخلفات مخصوص است که در بشکه‌ای گالوانیزه به مدت چهارساعت با پارویی از جنس گردو توسط عمو مجید هم زده می‌شود و تمام مدت تشتی از یخ زیر این بشکه قرار دارد و می‌شود بستنی خوشمزه که امروز درمیراث ناملموس فرهنگی کشور به ثبت ملی رسیده و از خوردنی‌های خوشمزه برغان است .
عباس مهدوی




 
http://asremizban.com/vdciczar2t1ar.bct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما