تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۴۰۶
جالب است ۰ +
مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت : موزه تاریخ ساری همزمان با افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ میزبان بشقاب سیمین ساری می‌شود.
بشقاب محبوب ساری به خانه برگشت
مهدی ایزدی اظهار کرد: بشقاب سیمین ساری که یکی از آثار تاریخی ارزشمند کشف شده در ساری است و در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود به مناسبت افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ به صورت موقت در موزه تاریخ ساری به نمایش در می‌آید.
وی افزود: این بشقاب که مربوط به دوره ساسانی و منسوب به دوره اردشیر دوم است یکی از آثار تاریخی ارزشمند کشور محسوب می‌شود که سال‌هاست در موزه ملی ایران در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.
این مسئول خاطرنشان کرد: پیش‌تر در سال ۱۳۹۵ جام زرین کلاردشت به صورت موقت از موزه ملی به موزه تاریخ ساری انتقال یافت و مورد بازدید علاقه‌مندان قرار گرفت و اکنون نیز به بهانه رویداد ساری۲۰۲۲ این اثر ارزشمند تاریخی در ساری به نمایش در می‌آید.
علاقه‌مندان به بازدید از این اثر زیبای تاریخی می‌توانند از ۲۰ اردیبهشت هر روز از ساعت ۹ تا ۱۸ به موزه تاریخ ساری در عمارت کلبادی مراجعه کنند.
سال ۱۳۳۵ کارگری در کارگاه آجرپزی آقای آیینی واقع در کنار خط آهن ساری در حوالی انتهای خیابان میرزمانی سه ظرف نقره پیدا کرد و به موزه تحویل داد. روی زیباترین آن‌ها که به شکل بشقاب است نقشی از شکارگاه شاهنشاه ساسانی دیده می‌شود. احتمال داده می‌شود این نقش به اردشیر دوم تعلق داشته باشد که در سال‌های ۳۸۳-۳۸۹ میلادی سلطنت می‌کرد. در داخل این بشقاب که ۲۸.۶ سانتیمتر قطر دارد شاه ساسانی سوار بر اسب در حال شکار شیر به تصویر کشیده شده است.
مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ قرار است طی روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت با حضور مسئولان سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و همچنین سفرای کشورهای عضو اکو در ساری برگزار شود.


  http://asremizban.com/vdcd290o6yt0z.a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما