تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۴۰۹
جالب است ۰ +
تاجیکستان هشت ماه بعد از توئیت ضرغامی!
به‌ گزارش عصرمیزبان حبیب‌الله امیربیک زاده معاون اول رئیس کمیته رشد گردشگری تاجیکستان به همراه متخصص ارشد از اداره روابط خارجه دستگاه اجرایی رئیس جمهوری تاجیکستان، رئیس اداره روابط بین‌المللی وزارت صنایع و تکنولوژی نو تاجیکستان، مدیر بخش مناسبت‌های بین‌المللی کمیته توسعه گردشگری این کشور به ایران سفر کرد.
قرار است در سفری که امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان به ایران خواهد داشت، سند برنامه اجرایی گردشگری به امضای رئیس کمیته توسعه گردشگری و سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برسد.
همزمان با بررسی این سند، صورت‌جلسه نخستین کمیته فنی مشترک گردشگری ایران و تاجیکستان با حضور بخش خصوصی کشورمان و هیاتی که از تاجیکستان به ایران آمده‌اند، تهیه شد. این صورت‌جلسه به امضای معاون اول رئیس کمیته رشد گردشگری تاجیکستان و معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی به امضا رسید.
وزیر میراث فرهنگی ایران در سفری که شهریورماه سال گذشته به تاجیکستان داشت گفته بود: به نسبت اشتراکات فراوان و سابقه تمدنی به ویژه زبان فارسی و مصادیق گسترده فرهنگ ناملموس، ارتباط مردم دو کشور از طریق گردشگری بسیار ضعیف و در پایین‌ترین سطح است.

وی درصفحه شخصی اینستاگرام خود نوشته بود: ترک‌ها بخش مهمی از بازار غذا ( فست فود) و پوشاک (برندهای ترک) را در تاجیکستان در اختیار دارند. چین هم به نوعی دیگر اما تاجیک‌ها عاشق ایرانی‌ها هستند و به وضوح و صراحت این علاقه را به ما ابراز می‌کردند .در سال‌های گذشته دچار عقب ماندگی فراوانی در این عرصه بوده‌ایم که باید آنرا جبران کنیم.
اودر توئیتر خود نوشت: «گردشگری بین ما و آن‌ها به دلیل برخی سوءتفاهم‌ها بسیار عقب مانده است. باید زیر میز ایران‌هراسی بزنیم و ایران‌دوستی را جایگزین کنیم‌.
ناشناخته بودن دوکشوربا وجود زبان و اشترکات بی‌نظیر فرهنگی بیانگر ضعف دیپلماسی درهمه‌ی این سال‌ها بوده است. بودجه‌های کلانی که صرف شد اما نتیجه مطلوب نداشت و دو ملت همچنان از حال یکدیگر بی‌خبرند.
احسان صفرزاده نویسنده کتاب «ماوراء‌مرز» در اثر خود به ناشناخته بودن ایران در تاجیکستان اشاره کرده است و با سفر به این کشورنوشته است: در این مدت، هیچ وقت از مردم دوشنبه نشنیدم که مثلا بگویند ما به رادیو ایران گوش می‌کنیم در حالی که صدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز خراسان، رادیویی مخصوص تاجیک زبان ها دارد به نام رادیو تاجیکی! بعدا فهمیدم این رادیو در شهر دوشنبه اصلا آنتن ندارد و مردم سر و کارشان در بخش رادیوهای بین المللی، فقط با رادیو بی‌بی‌سی انگلستان و رادیو آزادی آمریکاست. برایم سوال بود که چرا در رسانه‌های داخلی ایران، خبری از تاجیکستان نیست! کمتر سریالی است که یک تاجیک در گوشه ای از آن نقش داشته باشد. در سریال‌های تاریخی هم ردی از مردمان این بخش از خراسان دیده نمی‌شود. حتی در اخبار ایران. سال به سال خبری از تاجیکستان نمی‌گویند. دلیلش چیست؟ آیا در تاجیکستان صدا و سیما دفتر یا نماینده ندارد؟! پرس و جو کردم. گفتند شعبه‌ای از صدا و سیما ایران در دوشنبه هست به فلان آدرس. رفتم آنجا. ساختمانی نیمه تعطیل بود.
  http://asremizban.com/vdcgry9t4ak9z.pra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما