تاریخ انتشار :جمعه ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۴۳
جالب است ۰ +
نماد گردشگری دریایی درشمال ایران

تنهایی میرزاکوچک خان دریایی

عصرمیزبان-چشم بادامی ها کشتی "میرزا کوچک خان "را سال 1970 در ژاپن ساختند. کشتی که متلاطم ترین دریاها و اقیانوس را می پیمود تا ساکنان جزایر، مهندسان و کارگران را جابجا کند.
تنهایی میرزاکوچک خان دریایی
20سال  بعد از تولد، در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی این کشتی ژاپنی توسط  شرکت کشتی رانی جمهوری اسلامی خریداری می شود.
کشتی که از طریق دریای  سیاه و کانال ولگا وارد دریای خزر شد و سفرهای منظم دریایی از بندر انزلی و نوشهر به مقصد باکو آذربایجان داشت.
پس از فعالیت  تحت عنوان آموزشکده ی دریایی  جهت تربیت دریانوردان در یکی از نهاد ها در نوشهر توسط مالک خصوصی خریداری شد.
کشتی مسافری- تفریحی«میرزا کوچک خان» اولین و تنها شناور مسافری و تفریحی است  دریای خزر است که با هدف رونق گردشگری دریایی  وارد این عرصه شد.
این کشتی در سال های گذشته از انزلی به باکو مسافر جابجا می کرد اما گرفتار ماجرایی شد که لنگرنشینی بزرگترین کشتی تفریحی ایران را به دنبال داشت. 
میرزاکوچک خان  تاوان خطای دونفر از مسافرانی را پرداخت که به انجام حرکات موزون  پرداخته بودند. مسئولان هم به جای کمک به تکرار نشدن چنین مواردی،  اصل صورت مساله را پاک کردند و دستور ساحل نشینی  این کشتی را صادر کردند و مانع از  فعالیت آن شدند. 
به گل نشستن کشتی" میرزا کوچک  خان "سرآغاز مشکلات برای این کشتی شد و خسارت های مالی زیادی را  به همراه داشت.
 این تنها میرزا نبود که لنگرش به آب انداخته شد بلکه زندگی خانوارهای فعال در این کشتی  نیز لنگ شده و سالانه  میلیون ها تومان صرف تمدید گواهینامه بین المللی کشتی شد که در ساحل پهلو گرفته و فعالیتی نداشت.
 همسایگان آذربایجانی  هم وقتی حال ناخوش میرزا را دیدند، کوشیدند از پرچمشان را درعرصه این کشتی بالا ببرندوپیشنهاد دادند میرزاکوچک خان آذربایجانی شود وبه حمل و نقل دریایی این کشور بپیوندد
این پیشنهاد می توانست به ساحل نشینی میرزا کوچک خان پایان بخشد و وسوسه انگیز بود. اما مالک کشتی اصرار فراوان همسایه را نپذیرفت و تعلق خاطرش به دیار میرزا کوچک خان را افتخار خود دانست.
تنها کشتی کروز دریای خزردارای ۵ طبقه ، ۷۴ متر طول، ۱۲ متر عرض، ۲۰ متر ارتفاع و ۲۶ کابین درجه یک و دو و گنجایش ۲۵۰ مسافر است. این کشتی سفرهایی به باکوی آذربایجان و آستاراخان روسیه داشت و بین بنادر ایرانی خزر نیز رفت و آمد می کرد .
هر چند که کشتی های مسافری در دریای جنوب بین شهرهای ساحلی و بین بنادر کشورهای همسایه مانند کویت، قطر، بحرین و امارات فعال هستند اما در دریای شمال کشور هنوز فعالیت کشتی های مسافربری محقق نشده است.
سرگذشت غم انگیزکشتی میرزا بعنوان نخستین نماد گردشگری دریایی در گیلان وشمال ایران بیش ازهمه گرفتاربی مهری وبی تدبیری مسولان متولی کشتیرانی دردریای خزر بوده است. http://asremizban.com/vdcc8.q022bq1aal.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما