تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۴۴۷
جالب است ۰ +
دراستانه فرو ریختگی

نبض ایفل به شماره افتاد

زنگ زدگی برج ایفل ان را درشرف فرو ریختن قرار داده است.
نبض ایفل به شماره افتاد
به گزارش روزنامه انگلیسی مترو، برج ایفل در سال ۱۸۸۹ میلادی ساخته شد و قرار بود پس از ۲۰ سال تخریب شود اما با گذشت ۱۳۳ سال همچنان پابرجاست.
گزارش‌های محرمانه‌ای که از سوی مجله فرانسوی مارین فاش شده، نشان می‌دهد این بنا وضعیت نامساعدی دارد و زنگ زدگی در آن بیداد می‌کند.
براساس این گزارش، برج ایفل که به عنوان نماد شهر پاریس شناخته می‌شود و یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان است به یک تعمیر کلی نیاز دارد اما مسئولان در تلاشند آن را برای بازی های المپیک سال ۲۰۲۴ در پاریس بزک کنند. این در حالی است که به گفته کارشناسان پروژه ۶۰ میلیون پوندی نقاشی این بنا هدر دادن زمان و پول است. 
یکی از مدیران برج ایفل که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با مجله مارین گفت: اگر گوستاو ایفل امروز این برج را می‌دید، سکته می‌کرد.
گوستاو ایفل کسی بود که این برج آهنی ۳۲۴ متری را که ۷ هزار و ۳۰۰ تن وزن دارد در سال ۱۸۸۹ برای گرامیداشت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخت. این برج قرار بود پس از ۲۰ سال تخریب شود اما دانشمندانی که به ارزش این سازه به عنوان یک فرستنده رادیویی پی برده بودند، آن را از این تخریب زودهنگام نجات دادند.
همان موقع هم ایفل گفته بود بزرگترین چالش برای دوام برجی که ساخته تشخیص و مهار گسترش زنگ‌زدگی در آن است و تاکید کرده بود این برج باید هر هفت سال یک بار رنگ شود. حالا امروز پس از بیش از صد سال، در جاهایی از برج ایفل زنگ زدگی تا حدی پیش رفته که درست همانطور که موریانه به جان چوب می‌افتد، آهن بنا را می‌خورد.
بنا به گزارشی که در سال 2014 از سوی شرکت اکسپیریس منتشر شد، تنها ۱۰ درصد از رنگ سازه ایفل روی آن باقی مانده و باقیمانده این رنگ ورآمده یا در حال ریختن بود و به این ترتیب ۶ هزار و ۳۰۰ تن از آهن زیر خود را در معرض فرسایش و تخریب قرار می‌داد.
یک گزارش دیگر که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، به وجود ۸۸۴ مشکل در برج ایفل اشاره کرد که ۶۸ مورد آنها مربوط به ساختار بنا بودند. 
با این حال شرکت وابسته به شورای پاریس که مدیریت برج ایفل را برعهده دارد این توصیه را نشنیده گرفته و تصمیم گرفت یک لایه رنگ جدید روی بنا بزند. این بیستمین لایه رنگی بود که روی این بنای تاریخی زده می شد! این درحالی است که به گفته کارشناسان رنگ روی رنگ زدن خوردگی آهن برج را تشدید می‌کند.
مهندسان متخصص معتقدند برج ایفل باید از هر لایه رنگ قدیمی پاک شده و پس از انجام تعمیرات لازم دوباره رنگ شود اما شرکتی که مدیریت این برج را برعهده دارد راضی نیست آن را برای مدت طولانی تعطیل کند چون نمی‌خواهد درآمد حاصل از بازدید گردشگران را از دست بدهد.
برج ایفل یکی از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری جهان است که سالانه حدود ۶ میلیون بازدیدکننده دارد. وقتی این برج در دوران شیوع کرونا به مدت ۸ ماه تعطیل شد، ۵۲ میلیون یورو ضرر به بار آمد.


 
 
 
  http://asremizban.com/vdcicya52t1a5.bct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما