تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب : ۴۹۵
جالب است ۰ +
بنای تاریخی ۱۲ فامیلی حال ناخوشی دارد و رو به تخریب است.
ماجرای خانه 12 فامیلی و مخوف بهشهر
چند روزی است ویدئویی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود که در آن ساختمانی مسکونی با نام ۱۲ فامیلی متعلق به بناهای کارخانه چیت‌سازی بهشهر به عنوان یکی از آثار هویت دار این شهر را به عنوان خانه مخوف به کاربران معرفی می‌کند. این ویدئو هر چند که در زمان تاریکی هوا و با نور کم گرفته شده اما ساختمانی متروک را نشان می‌دهد که رو به تخریب است.
به گزارش مهر این بنای تاریخی در سال ۱۴۰۰ با شماره ۳۳۵۸۸ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و اخیراً نیز به مدیران استانی ابلاغ شده است. این بنای به جا مانده از دوره پهلوی ساختمانی است که نامش از دوره پهلوی مانده است و کارگران کارخانه چیت سازی با خانواده‌هایشان اینجا زندگی می‌کردند به همین دلیل با نام ۱۲ فامیلی هم شناخته می‌شد. شاید چون تعداد خانوارهای آن ۱۲ خانوار بوده است. اما حالا این بنا رو به تخریب قرار گرفته است. سقف حلبی و شیروانی بنا جمع آوری شده تا باد و باران آن را از پا در بیاورد.
بنای ساختمان ۱۲ فامیلی یکی از بناهای هویت ساز شهر بهشهر است چون در زمان قبل از انقلاب دو بنای نساجی و چیت سازی در اقتصاد شهر تأثیر بسیار مهمی گذاشته بودند.
در این باره محمد عظیمی مسئول انجمن دوست داران میراث فرهنگی هوتو در استان مازندران گفت: ساختمان کارخانه چیت سازی را تخریب کردند اما این بنا هنوز باقی مانده است. ولی با وضعیتی که اکنون دارد محل تجمع معتادان می‌شود. اما از وقتی ثبت ملی شده هیچ اقدامی برای آن نشد. شاید بتوان گفت مالکان بنا بدشان نمی‌آید این ساختمان فرو بریزد به همین دلیل است که فکری به حال سقف برداشته شده آن نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه زمانی ۲۵۰۰ نفر در کارخانه‌های نساجی و چیت‌سازی کار می‌کردند، گفت: دو مجموعه برای کارخانه چیت‌سازی توسط آلمانی‌ها ساخته شد که یکی از آنها اداری و دیگری همین ساختمان ۱۲ فامیلی بوده است. این بنا هم زمانی در بهشهر مهم بوده و هم معماری خاصی دارد هر چند که در و پنجره‌هایش را دزدیده‌اند. ضمن اینکه هنوز برای مردم این شهر ساختمان ۱۲ فامیلی خاطره انگیز است.
http://asremizban.com/vdcbusbaprhb9.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما