تاریخ انتشار :يکشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۴۹۸
جالب است ۰ +
زیر پوست استانبول! این جمله توصیفی است که می‌توان برای اثر جدید "منصور ضابطیان" به کار برد.
استانبول‌گردی با نویسنده استامبولی
"استامبولی" جدیدترین سفرنامه این سفرنامه‌نویس با تجربه است که با اقبال علاقمندان همراه بوده و تجدید چاپ شده است.
او هم چون " نیمایوشیج" که معادلات شعر و ادبیات را تغییر داد، مفهوم جدیدی از سفرنامه‌نویسی را وارد ادبیات نوشتاری ایران کرد. " استامبولی" به روایت شهری می‌پردازد که ضابطیان بارها به آن سفر کرده و همواره دلش می‌خواسته راجع به آن بنویسد و به گفته‌ی خودش یک کتاب به آن بدهکار بوده است.
در استانبول ضابطیان از سفرهای معمول ایرانیان خبری نیست. اثر راهنمای سفر نیست و نباید برای سفر رایج عمومی به استانبول به آن دل بست!
همین رویکرد موجب شده تا خواننده با استامبولی به استانبولی سفر کند که تا به حال نشنیده و نخوانده است.
 ضابطیان در اثر جدید خود لایه‌های پنهان شهری را روایت می‌کند که با وجود سفرهای متعدد و فراوان ایرانیان، ناشناخته مانده و تا به حال مورد توجه واقع نشده است.
مردم شناسی نقطه قوت این اثر است که آن را نسبت به سایر آثار ضابطیان متمایز می‌کند.
رفتن به میان ساکنان استانبول و بهره گرفتن از شناخت ایرانی‌هایی که سال‌هاست در ترکیه سکونت دارند موجب شده تا شاهد روایت ناشنیده‌ها باشیم.
او حتی به سراغ اتاق "اگاتا کریستی" در هتل "پرا" استانبول هم می‌رود تا از رمز و راز اقامت چهره‌های شاخص در این هتل تاریخی سر دربیاورد.
روایت گذشته خیابان‌ها و مراکز مهم استانبول، شخصیت‌های تاریخ‌ساز ترکیه که نقش‌شان در سرنوشت این کشور پررنگ بوده است و دیدار با چهره‌های فرهنگی مورد علاقه این نویسنده ، از جمله روایت‌های جذاب استامبولی محسوب می‌شوند.
ضابطیان در استانبول به مراکز خرید سرشناس و گشت و گذارهای معمول گردشگران ایرانی، روی خوش نشان نمی‌دهد و رفتن به یک حراجی و آرایشگاه مردانه ابتدایی در کوچه پس کوچه ها قدیمی را ترجیح می‌دهد تا به شناخت بیشتری از جریان زندگی دست یازد.
 برای من که تمامی آثار او را چندین بار خوانده ام، استامبولی اثری پخته تر و جامع تر محسوب می‌شود و روایت آن قابل رجوع در هر زمانی است.
 جامعه‌شناسی کهن شهر استانبول و کشف گذشته و امروز آن موجب شده تا شاهد خلق اثری باشیم
که خواننده را هوشمندانه به دیروز و حال استانبول پیوند می‌زند.
حالا آژانس هواپیمایی و مسافرتی مهام تصمیم گرفته تا تور استانبول‌گردی را با نویسنده استامبولی برگزار کند.
در این سفر علاقمندان سه شب و چهار روز، گشت و گذار در کوچه پس کوچه‌های استانبول را با منصور ضابطیان تجربه خواهند کرد.
ایستگاه قطار سریع السیر شرق، بزرگترین موزه اسباب بازی، قدیمی‌ترین هتل استانبول و اتاق محل اقامت آگاتا کریستی، گشت و گذار در هنری‌ترین منطقه استانبول، موزه معصومیت، رنگین‌ترین محله استانبول، پرسه زنی در کوچه‌های محله ایجادیه و چشیدن غذاهای خاص ترکی و ... ازجمله مکان‌ها و جذابیت‌های این تور است که 12 تا 15 مهرماه برگزار می‌شود.
عباس مهدوی
                                                                                                                                                                    
http://asremizban.com/vdcebv8eijh8o.9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما