تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۵۳۰
جالب است ۰ +
تعداد نظر۱
ماسوله پتانسیل تبدیل شدن به سایت جهانی را دارد.
خبر خوش احمد بن کاری در ماسوله
نماینده یونسکو، با بیان اینکه ماسوله پتانسیل های زیادی برای پیوستن و تبدیل شدن به سایت جهانی را دارد، گفت: زندگی مدرن در بافت معماری سنتی ماسوله تغییر خاصی ایجاد نکرده و تمدن آن حفظ شده است.
نعیمه احمد بن کاری، نماینده سازمان جهانی یونسکو در دیدار با استاندار گیلان پیرامون ثبت جهانی ماسوله، با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده و اهتمام استاندار گیلان برای ثبت جهانی ماسوله گفت: کارهای بسیار خوبی توسط مردم و مسئولان در این زمینه انجام شده و ماسوله پتانسیل های زیادی برای پیوستن و تبدیل شدن به سایت جهانی را دارد.
وی با توصیف وضعیت ماسوله و اقدامات اثربخش برای ثبت جهانی این شهر تاریخی، افزود: زندگی مدرن در بافت معماری سنتی ماسوله تغییر خاصی ایجاد نکرده و تمدن آن حفظ شده است.
نماینده یونسکو تصریح کرد: برنامه های مسئولان در شهر تاریخی ماسوله برای جلوگیری از ورود خودروها و عبور و مرور گردشگران از طریق وسایل نقلیه عمومی در جهت کاهش ترافیک و حفظ شرایط آب و هوایی، بسیار مناسب است.
احمد بن کاری، پاکیزگی در محیط ماسوله و نیز اقدامات تفکیک زباله و فرهنگ سازی را در این بخش مهم دانست و عنوان کرد: در این زمینه نیز کارهای مطلوبی انجام شده که احداث پارکینگ و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در مسیر توسعه پایدار و در راستای اهداف یونسکو است.
شهرک تاریخی ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو به طور موفق ثبت شد تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته شود. در گذر سالها، این شهر رفت و آمدهای بسیاری را به خود دید که بررسی‌ها و گزارش های متعددی را از این قطعه تاریخی به همراه داشت.  
اما هم چنان پرونده جهانی شدن ماسوله اندرخم یونسکو باقی مانده بود تا اینکه آبان ماه ۱۴۰۰ ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین المللی را از آن خود کرد که به اعتقاد کارشناسان قدمی مهم در مسیر ثبت جهانی آن محسوب می‌شود.
بهمن ماه سال گذشته ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله در فهرست میراث جهان اسلام (آیسسکو) خبری تازه و امیدبخش برای این شهر و دوستداران میراث فرهنگی بود و در اوایل ۱۴۰۱ ماسوله به اتحادیه شهرهای تاریخی جهان پیوست.
 ماسوله سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
این شهر تاریخی قطعه ای از تاریخ گیلان در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان و در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن در دل جنگل‌های البرز قرار دارد، که با ۳۵۰ خانه تاریخی هویتی ۸۰۰ تا یک‌ هزار سال را به رخ می کشد.
پیدایش شهر تاریخی ماسوله و منظر فرهنگی آن، حاصل تعامل هزاران ساله انسان با محیط طبیعی پیرامون خود است که روایت شگفت انگیزی از شکل گیری اولین سکونت گاه های بشری، بواسطه حضور و ورود انسان به خطه سرسبز گیلان تا پیدایش این شهر تاریخی ارائه می دهد که همچنان شور زندگی را بدلیل استقبال گردشگران حفظ کرده است.
http://asremizban.com/vdcbugbsprhbf.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
ماسوله واقعا زیباست.
امیدوارم قدرشو بدونیم.
می تونه مقصد جذابی برای گردشگران خارجی باشه.