تاریخ انتشار :يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۶۴۷
جالب است ۰ +
یاداشت فعال گردشگری از مادرید

گردشگری راهکار خروج از بحران ایران هراسی

سجاد شالیکار از حال وهوای نمایشگاه گردشگری فیتور 2023 برایمان گفت.
گردشگری راهکار خروج از بحران ایران هراسی
انچه می خوانید یاداشت این فعال گردشگری و مدیرعامل شرکت گردشگری « راد سفر نوین آریا » است که از مادرید اسپانیا ارسال شده است.
"راد تراول" امسال نیز همچون سنوات گذشته با حضور فعال و پیوسته در عرصه‌های بین المللی، تلاش می‌کند تا با ایجاد و ارتقای بازاریابی، تبلیغات پایدار و ساختارمند، به معرفی بهتر ایران و ارائه تصویر واقعی از مهمان نوازی ایرانی‌ها بپردازد.
در راستای ایفای نقش موثر در بازارهای بین المللی، به ویژه کشورهای اسپانیایی زبان اروپایی و امریکای لاتین در نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا شرکت کردیم. براساس مشاهدات عینی و مذاکرات رو در رو با شرکت های خارجی، متاسفانه برایند تقاضا برای ایران کم شده است و خیلی از شرکت‌ها مقصد ایران را از پروفایل‌شان حذف کرده‌اند. تبلیغات منفی علیه ایران با موضوعات مختلف زیاد شده و این درحالی است که هیچ راهکار عملی و سازنده‌ای در دیپلماسی وزارت امور خارجه و وزارت میراث فرهنگی برای تغییر تصویر منفی ذهنی گردشگران از ایران وجود ندارد. در سنوات گوناگون بخش حاکمیتی گردشگری در موضوع تبلیغات و بازاریابی منفعل و فاقد برنامه‌ریزی بلند مدت بوده است. درباره‌ی نمایشگاه‌ها نه به عنوان سیاستگذار و راهبر که به عنوان واسطه‌ای برای ساخت غرفه ها وارد شده و با دریافت مبالغی از بخش خصوصی مبادرت به غرفه‌سازی برای آنان کرده است. 
کمتر کسی از مدیران و مردم عادی می تواند مدعی فقدان بحران‌های مقطعی و چالش‌های گوناگون در منطقه و ایران باشد اما مدیران پس از تصاحب کرسی مدیریتی، نه تنها چاره‌ای سازنده برای مدیریت شرایط و برنامه‌ای عملیاتی برای رویارویی با بحران ندارند، بلکه همه تقصیرها را نیز بر گردن شرایط سخت می اندازند. آیا فراموش کرده‌ایم، در ماه گذشته در اصلی‌ترین میدان توریستی ترکیه بمبی منفجر شد و عده‌ای کشته و مصدوم شدند؟!  تفاوت اینجاست که ما در کشور عزیزمان قافیه را به مدیریت فرسوده، کلاسیک، تئوریک و فرسایشی باخته‌ایم نه بحران‌های مقطعی. بدون تعارف با ادامه روند فعلی ساختار گردشگری بخش خصوصی و مردم بهره چندانی از صنعت گردشگری و ظرفیت‌های منحصر بفرد ایران عزیز نخواهند برد و به تجربه در طی همه این سالیان شاهد بودیم که این ساختار و روش مدیریت در ایام چالش‌های ریز و درشت دست بسته و عاجز است. ظرفیت ایجاد امید و توسعه گردشگری ایران در داخل کشور وجود دارد و متخصصان و منابع انسانی کارازموده ای هستند که با اشراف به موضوعات می توانند راهگشای عملکرد مناسب صنعت گردشگری در عرصه های داخلی و بین المللی باشند. گردشگری یکی از معدود راه‌های پیش روی ایران برای ایجاد تصویر مثبت مهمان‌نوازی و غلبه بر ایران هراسی است که بالعکس در ساختار فعلی یکی از قربانیان این فضا شده است. با ارزیابی موانع و شكست‌ها، از تکرار انفعال در شرایط بحرانی بپرهیزیم و با بازنگری در ساختارها، شکست را پلی برای موفقیت کنیم.
http://asremizban.com/vdcak0ni149ny.5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما