تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : ۶۸۸
جالب است ۰ +
وعده‌های بی‌سرانجام در پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو بسیار است.
بن بست موزه‌ها در 270 کیلومتری دارابی!
چند سال پیش پادگانی تاریخی در مرکز شهر ساری با همت و توانایی شهردار وقت به بوستانی کم‌نظیر در شمال ایران مبدل شد. مهدی عبوری شهرداری بود که آرزوی دیرین مردم ساری را محقق کرد و در این بوستان بزرگ چهار ساختمان با معماری زیبا برای ایجاد موزه لحاظ کرد.
این چهار ساختمان در زمان استقرار پادگان نیروی زمینی ارتش در این محوطه، به عنوان بخشی از زیرساخت‌های نظامی استفاده می‌شدند، اما پس از واگذاری ۶ هکتار از ۱۰ هکتار زمین پادگان به شهرداری برای ساخت پارک، با مرمت این ساختمان‌ها، فضایی برای راه‌اندازی موزه‌های شهری ایجاد شد.
ساختمان‌هایی که همچنان در حسرت موزه شدن مانده‌اند و دو وزیر و سه مدیرکل میراث را دیده‌اند اما اشیا تاریخی را در خود ندیده‌اند. شهری که قرار بود به کشورهای عضو اکو معرفی شود، با میراث فرهنگی میانه خوبی ندارد و نشانی از توجه به هویت تاریخی در آن به چشم نمی‌خورد.

دو سال پیش در مراسمی که با تبادل تفاهم‌نامه و گرفتن عکس‌های یادگاری همراه بود، چهار ساختمان موزه‌ای این بوستان از سوی شهرداری ساری به اداره‌کل میراث فرهنگی مازندران واگذار شد.
ساختمان‌های چهارگانه موزه بوستان ولایت، سوم خرداد ۱۴۰۰ با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سوی شهرداری ساری برای تجهیز و ایجاد موزه به اداره کل میراث فرهنگی، مازندران واگذار شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وقت مازندران در این مراسم پشت تربیون رفت و گفت طبق برنامه‌ریزی‌های موجود قرار است در این چهار ساختمان موزه های تاریخ ساری، موزه فرهنگ بومی، موزه اسناد و نسخ خطی و موزه مُهر و سکه ایجاد شود.
سیف‌الله فرزانه در مراسم واگذاری این ساختمان‌ها با بیان این که هر یک از این بناها ۴۵۰ متر مربع مساحت دارد، گفت: تجهیز این ساختمان‌ها به زیرساخت‌های موزه‌ای و راه‌اندازی موزه‌های چهارگانه ساری قرار است طی ۲ سال انجام شود.
وی افزود: بودجه پیشنهادی برای تجهیز و تکمیل این موزه‌ها از سوی اداره کل میراث فرهنگی مازندران به وزارت میراث فرهنگی ۳۰۰ میلیارد ریال است که در شورای معاونین تصویب شده و برای تخصیص اعتبار به وزارتخانه ارائه شد. بر اساس تفاهمنامه منعقد شده بین شهرداری ساری و اداره کل میراث فرهنگی مازندران ساختمان این چهار موزه برای مدت ۲۰ سال در اختیار این اداره کل قرار می‌گیرد.
حتی رویداد بین المللی ساری؛ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو هم نتوانست وعده داده شده را عملی کند. ان هم در شهری که هزاران اثر تاریخی‌اش در انبارهای میراث خاک می‌خورند و فاقد موزه آبرومند است.
"علی دارابی" معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی هم تاکنون اقدامی برای راه‌اندازی این موزه‌ها نداشته و حتی به این شهر که گذشته‌اش در حال ویرانی است، سفر نکرده است. راه اندازی این موزه‌ها در دغدغه‌ها و پیگیری‌های استاندار و نمایندگان ساری در مجلس هم جایی نداشته است و در همه‌ی این دو سال واکنشی نسبت به این موضوع نداشته‌اند.
http://asremizban.com/vdcficdvaw6dc.giw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما