تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۶۹۵
جالب است ۰ +
عملیات مرمت و احیاء نخستین هتل تاریخی شمال کشور در رشت آغاز شد.
مرمت نخستین هتل تاریخی شمال
به گزارش عصرمیزبان هتل ایران یکی از مکان‌های تاریخی رشت است که در سال ۱۳۱۴ با زیربنای ۱۸۰۰ مترمربع احداث شده است. این بنا در ابتدا مسکونی بود و بعد به مهمانپذیری تغییر کاربری داده شد.
هتل ایران به خاطر نوع خاص معماری‌اش، در خرداد ماه سال ۱۳۵۶ و به شماره ۱۵۱۶ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسید، اما در سال ۵۷ کاربری قبلی خود را از دست داد و به نفع بنیاد مستضعفان تا سال ۱۳۷۷ مصادره شد. سازمان میراث فرهنگی به قصد احیا، هتل ایران را از بنیاد مستضعفان خریداری کرد و سال ۱۳۸۶ هتل ایران مرمت شد.
۶٠ میلیارد تومان برای مرمت و احیا این بنا توسط بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.
واگذاری این مجموعه تاریخی از طریق صندوق حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی کشور انجام شده است براساس این طرح مقرر شده در عرض یک سال مرمت این پروژه آغاز شود و تا پایان سال ۱۴٠۲ به بهره برداری برسد. بخشی از این هتل به عنوان موزه خوراک و بخش های دیگر به صورت فرهنگی، اقامتی و پذیرایی در نظر گرفته شده است.
هتل ایران در ضلع شمالی میدان شهرداری واقع شده است و به لحاظ معماری و تاریخی مربوط به پهلوی اول است. به دلیل موقعیت جغرافیایی شهر رشت که بزرگترین دروازه تجاری در شمال به حساب می آمد و مرکز مبادلات کالاهای بازرگانی بوده به عنوان دروازه اروپا از آن یاد می شد به واسطه رفت و آمد تجار و بازرگانان به شهر رشت حدفاصل سال های ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۴ هتل باشکوهی به سبک معماری اروپای شرقی در زمینی به مساحت ۱۱۶۵ مترمربع در دوطبقه و یک نیم طبقه(کلاه فرنگی) ساخته و به نام هتل ایران نامگذاری شد.
http://asremizban.com/vdcd2k096yt0n.a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما