تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۷۰۲
جالب است ۰ +
سفر در حال تبدیل شدن به خاطره است.
عیدی تورم؛ حذف سفر از زندگی ایرانیان
به گزارش عصرمیزبان تورم سه دسته از کالاها در شب عید به مرز بی‌سابقه‌ای رسیده است. درآمارهای تورمی کفش و پوشاک، هتل و رستوران در بهمن امسال رکوردهای بالایی به ثبت رسیده است و به باور برخی موجب کاهش سهم مصرف این کالاها از سبد هزینه خانوار شده است، اتفاقاتی که رنگ و بوی عید سال‌های اخیر را کمرنگ‌تر کرده است.
به گزارش اقتصاد نیوز بررسی‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که بالاترین تورم نقطه‌ای ثبت‌شده در بهمن امسال مربوط به گروه هتل و رستوران بوده است. شاخص قیمت مصرف‌کننده در این گروه 791.5 بوده و تورم نقطه‌ای آن به حدود 79 درصد رسیده است. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است.
این بدان معناست که هزینه خانوارهای کشور برای استفاده از هتل و رستوران به طور میانگین 79 درصد بیشتر از بهمن 1400 شده است. این افزایش در شاخص قیمت یک سال منتهی به نیمه زمستان امسال در حالیست که تورم نقطه‌ای گروه هتل و رستوران در بهمن سال 1396 تنها 6.8 درصد تخمین زده شده و شاخص قیمت در آن مقطع برابر با 109.1 بوده است. این یعنی 625 درصد افزایش در پنج سال.
به گزارش ایسنا بازار سفرهای نوروزی درحالی چنین ملتهب شده که هیچ‌یک از طرح‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در راستای ارزان‌سازی و فراگیرتر شدن سفر درحالی‌که نشاط اجتماعی را رقم بزند، هنوز به نتیجه نرسیده است. هرچند پیش‌تر متولیان گردشگری و سفر گفته بودند که آن طرح‌ها مثل وام و کارت سفر و تسهیلات تبصره ۱۸، هرگز قرار نبوده در تعطیلات نوروز که اوج کار گردشگری است، اجرا شود.
اوضاع در سفرهای داخلی به زعم آژانس‌های مسافرتی چندان رضایت‌بخش نیست، اگرچه پیش‌بینی‌های ستاد خدمات سفر بر این است که سفرهای جاده‌ای تا ۳۵ درصد در تعطیلات نوروز با افزایش مواجه شود، ‌ اما اظهارات آژانس‌های مسافرتی وضعیت دیگری را نشان می‌دهد، اگرچه برخی از آژانس‌های مسافرتی امیدوارند مردم به عادت همیشه، دقیقه ۹۰ برای خرید تور و سفر مراجعه کنند، اما درحال حاضر بررسی قیمت تورهای داخلی شرایط را به گونه‌ای دیگر رقم زده است؛ قیمت یک تور چهار روزه با اقامت در اتاق چهار نفره در هتلی ۵ ستاره در جزیره کیش، در ارزان‌ترین حالت برای یک نفر حدود شش میلیون تومان قیمت دارد. هزینه اقامت در اتاق دو تختۀ همین هتل در روزهای پیک تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ که پیش از ماه رمضان است،  به ۲۳ میلیون تومان می‌رسد. تور چهار روزه چابهار نیز برای یک نفر بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود و قیمت تور هوایی مشهد در نوروز از سه چهار میلیون تومان به بالا قیمت‌گذاری شده است.
http://asremizban.com/vdccaiqm82bqx.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما