تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۷۴۲
جالب است ۰ +
جادوی هزار رنگ خلیج فارس است.
خروج خاک هرمز و بی‌ابزاری میراث
جزیره هرمز با بیش از ۷۰ طیف رنگی یکی از زیباترین جاذبه‌های ایران و شگفتی‌های خلقت، در دهانه تنگه هرمز و نزدیکی بندرعباس واقع شده است.
به گزارش عصرمیزبان، هرمز جزیره‌ای نمکی و آخرین برآمدگی از رشته کوه های زاگرس در جنوب ایران است که در ۱۹ کیلومتری بندر عباس و در مختصات جغرافیایی ۲۷ درجه شمالی و۵۶ درجه شرقی در دهانه تنگه هرمز و در میان آب‌های خلیج فارس واقع شده است.
در سفر به نگین انگشتری جهان ابتدا خاک‌های رنگی و کوه‌های خوراکی که به رنگ قرمز، سفید و زرد دیده می‌شود، نظر همگان را جلب می‌کند؛ این طیف رنگی در جهان منحصر به فرد بوده و از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است.
همچنین معدن خاک سرخ در این جزیره رنگین کمانی وجود دارد که از خاک آن در صنایع مختلف رنگ‌سازی، لوازم آرایشی، شیشه، سرامیک‌سازی، پودرهای میکرونیز صنعتی، تولید نوار کاست و حتی خوراکی استفاده می‌شود.
برخی گردشگران در این سال‌ها هنگام بازگشت بخشی از خاک‌های رنگی را با خود می‌آورند که این رویه ضربه به بافت زیست بوم منطقه زده است.
 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان درباره خروج خاک این جزیره می‌گوید: ‌نامه‌نگاری برای ورود مسوولان قضایی به این موضوع، و جلوگیری از تخریب محیط طبیعی جزیره هرمز، برداشت و خروج خاک رنگی آن در نوروز انجام شد اما میراث فرهنگی ابزار قانونی در اختیار ندارد.
محمد محسنی افزود: تصور کنید اگر چند صد هزار نفر انسان روزانه ۲۰۰ گرم خاک این جزیره را با خود خارج کنند چه بر سر این جزیره خواهد آمد، حال اگر ۵۰۰ هزار نفر از جزیره هرمز دیدن کرده و هر کدام ۵۰۰ گرم خاک همراه خود خارج کنند چه حجم بالایی از خاک این جزیره خارج می‌شود.
وی یادآور شد: برای اینکه بتوان در این راستا موفق بود باید از خود جامعه محلی استفاده کرد و نشست‌های مشترکی با مردم داشت و آن‌ها را توجیه کرد. رفتار اکنون مسافران و گردشگرانی که وارد جزیره هرمز شده و با خود خاک این جزیره را خارج می‌کنند به اقتصاد گردشگری این جزیره و مردم ساکن آن آسیب وارد می‌کند.
http://asremizban.com/vdcgrx9u4ak9t.pra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما