تاریخ انتشار :شنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۷۷۱
جالب است ۰ +
هنرمندی تونسی که جهانی شد.
خطاطی "نجا المهداوی" روی هواپیما
دیزاین خط‌های نجا برای شرکت گوگل و چندین شرکت هواپیمایی او را جهانی کرد؛ اکنون از جواهرات تا برج و کافه‌های لاکچری، هتل‌های معتبر، مؤسسات تجاری بزرگ با آثار او خود را خاص و ویژه جلوه می‌دهند. موج این اقبال چنان است که این روزها عربی نویس‌های نجا در قالب گردنبند، انگشتر و دستبند دختران و پسران ثروتمند دنیای عرب می‌درخشد.
به گزارش عصرمیزبان به نقل از ایران آرت نجا المهداوی سال ۱۹۳۷ در تونس متولد شد و فارغ‌التحصیل رشته باستان‌شناسی شرقی از ایتالیا و فرانسه است، با این‌حال بیشترین شهرتش را مدیون خطاطی و نقاشی‌خط است.
او با دور زدن معانی کلمات به آن‌ها ابعاد بصری بخشید که جایگاه او را در سطح بین‌المللی تثبیت کرد، جایگاهی که هیچ هنرمند تونسی دیگری به آن دست نیافته است. 
اکنون تابلوهای نجا در برخی موزه‌های جهان، مانند موزه آفریقای انگلستان، موزه اسمیتسونیان در واشنگتن، موزه ارمیتاژ در سن‌پترزبورگ روسیه و موزه لودویگ آلمان به نمایش درآمده و نگهداری می‌شود.
المهدوی یکی از اعضای هیئت داوران جایزه هنری یونسکو است؛ همچنین برنده جوایز زیادی شده و ده‌ها کتاب درباره کارنامه هنری او به زبان‌های مختلف نوشته شده است. با وجود شهرت بین‌المللی، المهداوی همچنان به تونس دلبسته است و جز در سفرهای هنری آن را ترک نمی‌کند.
http://asremizban.com/vdciczay2t1ay.bct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما