کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاخی که فقط مسئولان می‌بینند

9 خرداد 1402 ساعت 9:51

کاخی انحصاری در شمال ایران.


کاخ اجابیت یکی از قصرهای به جا مانده از دوره پهلوی است که در دامنه بلندی‌های روستای "اجابیت" کلاردشت قرار گرفته و فاصله این روستا از حسن کیف تا مرکز کلاردشت حدود ۲ کیلومتر است.
به گزارش عصرمیزبان به نقل از ایرنا این مجموعه از دیرباز زیرنظر نهاد ریاست جمهوری بوده و دیدن این اثر تاریخی برای عموم مردم بومی و گردشگران ورودی به کلاردشت ممنوع است مگر در شرایطی که مسوولان کشوری و یا استانی به بهانه برنامه و یا مناسبت‌های مرتبط بخواهند از محیط داخلی و بیرونی این کاخ دیدن کنند غیر از آن با حضور نیروهای امنیتی و حفاظتی در بدو ورود این کاخ اجازه ورود به هیچ کس داده نمی‌شود.
محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس گفت: یکی از آثار تاریخی کلاردشت کاخ اجابیت است که متاسفانه به انحصار عده ای درآمده و تنها عده خاصی می‌توانند از محوطه و محیط داخلی آن بازدید کنند و به گردشگران و افراد بومی اجازه ورود به این محل داده نمی‌شود. 
مدرس دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانشگاه مازندران نیز در این‌باره گفت: این اثر تاریخی در حقیقت هویت، ماهیت و به عبارتی شناسنامه مازندران و شهرستان کلاردشت را نشان می‌دهد و بخشی از تاریخ و جغرافیای فرهنگی این خطه است.
سید رضا موسوی میرکلا افزود: پای مردم بومی، گردشگران داخلی و خارجی باید برای ورود به این کاخ باز شود منع ورود به این کاخ عقده و حسرتی است که بر دل مردم کلاردشت و حتی گردشگران باقی مانده است چرا که وقتی که مردم می‌بینند و یا می‌شنوند برخی از مقامات مسوولان کشوری و استانی به بهانه‌های مختلف از این کاخ بازدید می‌کنند طبیعی است که به خاطر این تبعیض و دوگانگی در رفتارها ناراحت و بدبین می‌شوند.
وی بیان داشت: در این کاخ اشیای ارزشمند و قیمتی فراوانی وجود دارد به عبارتی یک ارزش و تنوع فرهنگی است و مساله مهم تر آنکه اگر طلسم باز شدن این کاخ برای بازدید عموم شکسته شود به طور حتم در سال به جای یک میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر خارجی بلکه چند برابر این جمعیت وارد این شهرستان می‌شوند و عایدات آن منجر به رونق اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار و ارتقای سطح معیشت مردم این منطقه می‌شود.
 


کد مطلب: 833

آدرس مطلب :
http://asremizban.com/news/833/کاخی-فقط-مسئولان-می-بینند

عصرمیزبان
  http://asremizban.com