تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۸۳۳
جالب است ۰ +
کاخی انحصاری در شمال ایران.
کاخی که فقط مسئولان می‌بینند
کاخ اجابیت یکی از قصرهای به جا مانده از دوره پهلوی است که در دامنه بلندی‌های روستای "اجابیت" کلاردشت قرار گرفته و فاصله این روستا از حسن کیف تا مرکز کلاردشت حدود ۲ کیلومتر است.
به گزارش عصرمیزبان به نقل از ایرنا این مجموعه از دیرباز زیرنظر نهاد ریاست جمهوری بوده و دیدن این اثر تاریخی برای عموم مردم بومی و گردشگران ورودی به کلاردشت ممنوع است مگر در شرایطی که مسوولان کشوری و یا استانی به بهانه برنامه و یا مناسبت‌های مرتبط بخواهند از محیط داخلی و بیرونی این کاخ دیدن کنند غیر از آن با حضور نیروهای امنیتی و حفاظتی در بدو ورود این کاخ اجازه ورود به هیچ کس داده نمی‌شود.
محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس گفت: یکی از آثار تاریخی کلاردشت کاخ اجابیت است که متاسفانه به انحصار عده ای درآمده و تنها عده خاصی می‌توانند از محوطه و محیط داخلی آن بازدید کنند و به گردشگران و افراد بومی اجازه ورود به این محل داده نمی‌شود. 
مدرس دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانشگاه مازندران نیز در این‌باره گفت: این اثر تاریخی در حقیقت هویت، ماهیت و به عبارتی شناسنامه مازندران و شهرستان کلاردشت را نشان می‌دهد و بخشی از تاریخ و جغرافیای فرهنگی این خطه است.
سید رضا موسوی میرکلا افزود: پای مردم بومی، گردشگران داخلی و خارجی باید برای ورود به این کاخ باز شود منع ورود به این کاخ عقده و حسرتی است که بر دل مردم کلاردشت و حتی گردشگران باقی مانده است چرا که وقتی که مردم می‌بینند و یا می‌شنوند برخی از مقامات مسوولان کشوری و استانی به بهانه‌های مختلف از این کاخ بازدید می‌کنند طبیعی است که به خاطر این تبعیض و دوگانگی در رفتارها ناراحت و بدبین می‌شوند.
وی بیان داشت: در این کاخ اشیای ارزشمند و قیمتی فراوانی وجود دارد به عبارتی یک ارزش و تنوع فرهنگی است و مساله مهم تر آنکه اگر طلسم باز شدن این کاخ برای بازدید عموم شکسته شود به طور حتم در سال به جای یک میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر خارجی بلکه چند برابر این جمعیت وارد این شهرستان می‌شوند و عایدات آن منجر به رونق اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار و ارتقای سطح معیشت مردم این منطقه می‌شود.
 
http://asremizban.com/vdchtxn6d23nx.ft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما