تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۸۷
جالب است ۱ +
تعداد نظر۱
موزه خصوصی شهاب‌سنگ‌ها محصول تلاش و انگیزه «حجت کمالی» است که بیشتر زمان خود را برای یافتن شهاب‌سنگ‌ها در طبیعت و کویرهای مرکزی ایران گذرانده و با ثبت رکورد کشف و ثبت از سال ۲۰۱۶ میلادی، به مرد شهاب‌سنگ‌ها معروف شده است.
موزه مردشهاب سنگ ايران
حجت کمالی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان این که کشورهای جهان بر اساس تعداد کشف و ثبت شهاب‌سنگ‌ها رتبه‌بندی می‌شوند، گفت: تا سال ۲۰۱۵ رتبه ایران سه رقمی بود، سال ۲۰۱۶ با کشف و ثبت‌هایی که انجام دادم علاوه بر اینکه رکورد دار ثبت شهاب سنگ در جهان در سال ۲۰۱۶ شدم، رتبه ایران هم از ۱۲۲ به جایگاه دوم جهان رسید.
مدیر موزه خصوصی شهاب‌سنگ‌ها افزود: آن سال (۲۰۱۶) کشور شیلی که فقط یکی از تیم‌های اکتشاف آنها ۵۰۰ نفر است، در رتبه اول جهان قرار گرفت؛ از آن سال رتبه ایران تک رقمی مانده است و در حال حاضر رتبه اول متعلق به کشور های شمال غربی آفریقاست و ایران در رتبه ۹ جهانی قرار دارد.
وی افزود: کرمان جزء ۱۰ شهر شهاب‌سنگ‌خیز جهان قرار گرفت که این ثبت باعث شد گردشگران و دانشمندان و اساتید زیادی از کشورهای مختلف جهان برای کشف این پدیده علمی نوظهور و انجام تحقیقات علمی و پژوهشی، به ایران سفر کنند.
بیش از ۱۲۰۰ قطعه شهاب‌سنگ در موزه خصوصی
کمالی گفت: بیش از ۱۷سال از زندگی‌ام را در طبیعت و کویرها ایران برای کشف ناشناخته‌های جهان هستی گذراندم و با شهاب‌سنگ‌هایی که کشف و جمع‌آوری کردم همین موزه کنونی را راه‌انداری کردم، در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ قطعه شهاب‌سنگ که ثبت جهانی شده‌اند در موزه شهاب‌سنگ‌ها نگهداری و نمایش داده می‌شود.
مدیر موزه خصوصی شهاب‌سنگ‌ها بیان کرد: همه شهاب‌سنگ‌ها را به هزینه شخصی خودم کشف و ثبت کردم‌، ۱۰ سال پیش برای تایید قطعه‌های کوچک یکی دو میلیون هزینه می کردم، حتی پاسخ مرکز تحقیقات و آزمایشگاه منفی بود و آن قطعه شهاب سنگ نبود، اما خسته نمی شدم و بیشتر جست‌وجو می‌کردم.
وی افزود: تازه‌ترین شهاب‌سنگ سقوط کرده در ایران آبان ۱۳۹۹ در منطقه کوه‌بابا شهر جاجرم از توابع خراسان شمالی است که پس از کشف به دانشگاه فرانسه و بلژیک ارسال شد؛ بر مبنای تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که این شهاب‌سنگ از نوع کندرایتی ال ۶ است و اکنون ۶۵۰ گرم از این شهاب‌سنگ در موزه شهاب سنگ ایران در برج آزادی تهران به نمایش گذاشته شده است.

موزه شهاب‌سنگ‌ها؛ رویایی که محقق شد
کمالی بیان کرد: گاهی در کویر راه را گم می‌کردم و جانم هم به خطر می‌افتاد، اما برای رویای خود که موزه شهاب‌سنگ‌ها بود مقاومت می‌کردم؛ گاهی در کویر جاهایی بود که هیچ ارتباطی با بیرون نتوانستم برقرار کنم، یک بار در دل کویر گیر افتادم، خودرو و تجهیزات در شن‌ها گیر کرد، بیش از ۱۰۰ کیلومتر پیاده رفتم تا نجات پیدا کردم.
مدیر موزه خصوصی شهاب‌سنگ‌ها بیان کرد: مجموعه شهاب‌سنگ‌ها ابتدا با یک نمایشگاه موقت در سال ۱۳۹۸ در مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان آغاز به کار کرد. در تیر ماه همان سال به مجموعه برج آزادی تهران منتقل و در قالب یک همکاری مشترک به عنوان موزه موقت راه‌اندازی شد، اما دائم شدن آن، تامین نیروی انسانی با این شرایطی که کرونا به کشور تحمیل کرده هزینه‌های زیادی دارد، که دوام آن نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت است.
زیباترین جواهر کهکشانی در موزه خصوصی
کمالی افزود: شهاب‌سنگ‌ها به سه نوع سنگی، آهنی و سنگی-آهنی تقسیم‌بندی می‌شوند و در بازار جهانی بر اساس جنس و طول عمر و قدمت یافتن و این که به چه منطقه‌ای از آسمان تعلق دارند، از گرمی ۴ دلار و تا ۴ هزار دلار قیمت‌گذاری می شوند.
مدیر موزه شهاب‌سنگ‌ها بیان کرد: اولین شهاب‌سنگی را حدود ۱۰ سال پیش پیدا کردم و قطعه ای از آن را به عنوان گردن‌بند همیشه همراه دارم. حدود ۴ ماه پیش اواخر سال ۱۳۹۹ شهاب سنگی را که به نظرم زیباترین جواهر کهکشان راه شیری و جز گروه سنگی–آهنی است، رونمایی کردیم و اکنون در موزه نگهداری می‌شود و مردم می‌توانند این گوهر بی نظیر را از نزدیک تماشا کنند.

شهاب‌سنگ ۵۶کیلویی با قدمت ۲۵هزار سال
کمالی بیان کرد: بزرگترین شهاب‌سنگ ایران به وزن ۵۶ کیلوگرم که ثبت جهانی شده و ۲۵هزار سال پیش در صحرای طبس به زمین برخورد کرده و اکنون در موزه شهاب‌سنگ‌ها نگهداری می‌شود. این شهاب‌سنگ‌ها معمولا عمر سفر چند میلیونی دارند، برخی از آنها به کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری تعلق دارند و از آنجا جدا می‌شوند تا اینکه در دام مدار زمین می‌افتند.
کمالی اظهار داشت: در ایران آزمایشگاه تخصصی برای پژوهش شهاب‌سنگ‌ها وجود ندارد، و بیشتر آزمایش‌های تشخیص اصالت خارج از کشور انجام می‌شود، و معمولا هم گران است، یک پژوهشگر یا موزه‌دار باید حمایت شود تا بتواند این آثار ارزشمند را گردآوری کند، تا در سالیان طولانی به گنجینه‌ای ارزشمند برای مردم این سرزمین تبدیل شود.
مدیر موزه خصوصی شهاب‌سنگ‌ها گفت: مهمترین حمایت و پشتیبانی برای یک موزه‌دار خصوصی این است که دولت،نهادهای فرهنگی و رسانه‌ای، این موزه‌ها و گنجینه‌های ارزشمند را به مردم معرفی کنند، استقبال، حضور و بازدید اقشار مختلف مردم، بهترین انگیزه برای حفاظت و تقویت یک موزه خصوصی است.
رسانه‌ها می‌توانند موزه های خصوصی را از گمنامی خارج کنند
مدیر موزه خصوصی شهاب سنگ ها گفت: هرگز افرادی را که آثار و اشیا باستانی، تاریخی و فرهنگی ایران را از ایران خارج می‌کنند، درک نمی‌کنم، شهاب‌سنگ‌هایی که در موزه نگهداری می شوند با هر ارزشی که دارند، متعلق به سرزمین ایران هستند و رسالت من به عنوان یک شهروند ایرانی عاشق این مرز و بوم این است که این سنگ‌ها را به بهترین شکل حفاظت کنم، آرزو دارم همه ایرانیان این گنجینه را از نزدیک ببینند.
کمالی بیان کرد: موزه‌های خصوصی صرفا محل نگهداری آثار و اشیا نیست، بلکه می‌تواند جاذبه و هدف گردشگری برای اقشار مختلف جامعه باشد؛ موزه شهاب‌سنگ تهران به لحاظ تعداد و تنوع سه‌گانه در ایران و خاورمیانه منحصر به فرد است و زیباترین جواهر کهکشان در این موزه قرار دارد.
مدیر موزه شهاب‌سنگ‌ها اظهار داشت: یک موزه دار خصوصی در رقابت با موزه‌های بزرگ داخلی و همتایان خود در جهان تلاش می‌کند هر لحظه غنی‌تر، به‌روزتر و جهانی‌تر شود و رسانه می‌تواند در این زمینه کمک کند زیرا این مجموعه و گنجینه اگر به موزه تبدیل شده، می‌خواهد چشمان بیشتری آنرا ببینند.
 
  http://asremizban.com/vdca1.na449n0kk5.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

محمد رضایی
feedback
Iran, Islamic Republic of
باسلام خسته نباشید جناب آقای حجت کمالی عکس مجموعه شهاب سنگ های شمارا دیدم خیلی باعث خوشحالی وافتخار این جانب به عنوان یک همشهری ویک هموطن ایران عزیزمان میباشد معلوم هست دانش خود را با افتخار به همه بخصوص جهان ومردم کشورمان صادقانه ارا، می‌دهید اینشالله موفق وسلامت باشید تلفن نوشتم افتخار آشنایی از نزدیک بدهید لطفا زنگ بزنید تعدادی سنگ جمع کردم ببینید اگر ارزش موزه داشتن درخدمتم باتشکر وممنون ازشما عزیز بزرگوار جناب آقای حجت کمالی پژوهشگر کرمان بابغار