تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۹۱۸
جالب است ۰ +
تا پایان شهریور در موزه ملی ایران

ملاقات با استردادی‌ها

۳۰ اثر استردادی از اروپا را در موزه ملی ببینید.
ملاقات با استردادی‌ها
به گزارش عصرمیزبان، نمایشگاه دستاوردهای دیپلماسی میراث فرهنگی در دولت سیزدهم، شامل ۲۹ پیکره‌های گلی و ظروف مسترد شده از فرانسه و نقش برجسته ساسانی پس گرفته شده از انگلیس به مناسبت هفته دولت از ششم شهریورماه در ساختمان موزه دوران اسلامی در موزه ملی ایران برپا شده و تا پایان شهریورماه امکان بازدید عمومی دارد.
قدیمی‌ترین شی به نمایش گذاشته‌شده از این مجموعه، ظرفی سفالین از نوع «گودین» با قدمتی در حدود ۴۵۰۰ سال و دوره مفرغ است. گودین تپه، محوطه استقراری پیش از تاریخ در غرب ایران از توابع شهرستان کنگاور است که سابقه استقرار در آن تا پنج‌هزار سال تخمین زده شده است.
رئیس موزه ملی ایران، در افتتاحیه این نمایشگاه درباره‌ی ۳۰ آثار استردادی از کشور فرانسه افزود: این مجموعه در اختیار هانری گوبلو نماینده دولت موقت فرانسه در زمان جنگ جهانی دوم بود که دو سال قبل طی اطلاع و مراجعه یکی از نوادگان او به رایزن ایران در فرانسه آثار به ایران منتقل می‌شوند. آثار مجموعه گوبلو دارای اصالت و فرهنگ ایرانی همچنین روند تاریخی از دوره مفرغ تا دوره اسلامی است.
جبرئیل نوکنده افزود: این مجموعه متشکل از یافته‌های مشابهی از گودین تپه، متعلق به دوره مفرغ (حدود ۱۸۰۰-۲۲۰۰ پیش از میلاد)، پیکرک‌های مینیاتوری دوره عیلامی (حدود ۱۸۰۰ پیش از میلاد)، ظروف سفالی متعلق به عصر آهن (حدود ۱۱۵۰-۱۴۵۰ پیش از میلاد) و مشابه مجموعه‌های قیطریه، مارلیک و خوروین، مجموعه آثار متعلق به دوره هخامنشی از جمله طلسم‌ چشم هورس و خدای خورشید مصری از جنس بدل چینی(۳۳۰-۵۵۰ پیش از میلاد)، بشقاب سفالی دوره اشکانی (۲۵۰ پیش از میلاد -۲۲۴ میلادی)، آثار مربوط به دوره اسلامی، پیه‌سوز سفالی سده‌های اولیه اسلامی، دوات و پیاله سفالی لعابدار متعلق به دوره سلجوقی (سده‌های ۵و۶ هجری قمری)، پیکرک گلی انسانی ترصیع شده با سفال لعابدار احتمالا مربوط به دوره ایلخانی، بشقاب سفالی نقاشی زیر لعاب دوره تیموری (سده ۹ هجری قمری) است.
رئیس موزه ملی ایرانی در ادامه درباره نمایش نقش‌برجسته ساسانی که به تازگی از بریتانیا به ایران بازگردانده شده است، گفت: این نقش برجسته ساسانی تا پایان شهریور در همین محل در معرض دید عموم قرار دارد و پس از آن به سالن ایران باستان منتقل می‌شود.
http://asremizban.com/vdcbuwb9prhb8.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما