تاریخ انتشار :شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۹۸۲
جالب است ۰ +
نخستین پایگاه استانی میراث جهانی راه‌آهن ایران در مازندران راه‌اندازی شد.
میراث جهانی راه‌آهن صاحب پایگاه شد
سرپرست پایگاه استانی میراث جهانی راه‌آهن ایران در مازندران با حضور مدیرکل راه‌آهن شمال و سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران معرفی شد و ابوالفضل نیکوبیان مسوولیت این پایگاه مهم میراثی را در مازندران عهده‌دار شد.
به گزارش عصرمیزبان نیکوبیان دانش‌آموخته مقطع کارشناس ارشد رشته مرمت آثار تاریخی است و در کارنامه فعالیت‌های تخصصی‌اش نیز علاوه بر امور اجرایی متعدد مرتبط با مرمت آثار تاریخی، کارشناس میراث فرهنگی، جانشین معاون میراث فرهنگی مازندران و مدرس دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران ثبت شده است.
حسین ایزدی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در مراسم معارفه پایگاه استانی میراث جهانی راه‌آهن ایران گفت: ثبت یک اثر در میراث جهانی فرآیند طولانی و بسیار دشواری دارد که اکنون خرسندیم و باعث افتخار است یک اثر شاخص دیگر مرتبط با مازندران در این فهرست قرار گرفته است.
سرپرست پایگاه استانی میراث جهانی راه‌آهن ایران در مازندران نیز با بیان این‌که راه‌آهن شمال ظرفیت‌های کم‌نظیر و منحصربه‌فردی برای کمک به اقتصاد گردشگری و جذب گردشگران خارجی به مازندران دارد، اظهار کرد: راه‌آهن شمال صرفا یک مسیر ریلی که صرفا کاربری حمل‌ونقل بار و مسافر داشته باشد محسوب نمی‌شود. بلکه به دلیل تنیده شدن با جامعه بومی به عنصری برجسته از فرهنگ منطقه تبدیل شده و با زندگی روزمره آن‌ها آمیخته شده است.
مسعود نیکوبیان اظهار کرد: مهم‌ترین هدف از تشکیل پایگاه استانی میراث جهانی راه‌آهن ایران مستندنگاری و به‌روزرسانی شاخصه‌های عناصر معماری، طبیعی، تاریخی در محدوده ناوگان ریلی راه‌آهن شمال، پایش مستمر و حفاظت پیشگیرانه، تاسیس نخستین موزه تخصصی راه‌آهن در شمال کشور و در نهایت نیز رونق گردشگری ریلی در این محور جذاب و منحصربه‌فرد است.
راه‌آهن سراسری ایران سوم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۵ جولای ۲۰۲۱ در چهل‌وچهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. 
http://asremizban.com/vdccaiqo82bq4.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما