تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۱۲۰۰
جالب است ۰ +
پنجکنت تاجیکستان به قهرمانان شاهنامه مزین می‌شود.
تاجیکستان مزین به قهرمانان شاهنامه
در شهر پنجکنت تاجیکستان، پارکی فرهنگی تفریحی به نام ابوالقاسم فردوسی در حال ساخت است که در مرکز آن بناهای یادبود قهرمانان «شاهنامه» برافراشته می‌شوند.
به گزارش عصرمیزبان به نقل از آسیاپلاس بر اساس این پروژه، احداث پارک ابوالقاسم فردوسی در تقاطع خیابان رودکی و خیابان سعدی شیرازی این شهر در نظر گرفته شده است.
باغ در مساحت هفت هزار و ۶۰۰ متر مربع با طراحی جدید و شبیه یک ابزار موسیقی رشته‌ای ساخته می‌شود. مسیر اصلی باغ با زیور آلات ملی ساخته شده از سنگ‌های تزئینی محلی تزئین شده است و از ورودی باغ تا میدان گسترش می‌یابد.
این باغ با یک قسمت استقبال شروع می‌شود و بازدیدکنندگان از دروازه‌ای به عرض ۸ متر و طول ۱۴ متر وارد می‌شوند که با ستون‌های مرمری عظیم، نقوش و تزئینات ملی و مجسمه‌های قهرمانان افسانه‌ای شاهنامه ساخته شده است.
در قسمت بالای دروازه، کتیبه «پارک ابوالقاسم فردوسی» با حروف سیریلیک و فارسی حکاکی شده است.

این پروژه ساخت یک منطقه مدور با ستون های عظیم پوشیده از سنگ‌های مرمر داخلی را در نظر گرفته است.
در بالای این میدان مجسمه ابوالقاسم فردوسی با ارتفاع ۵/۵ متر قد برافراشته است. به گفته شهردار، در پشت این بنا نقاشی‌های دیواری نقش برجسته به ارتفاع ۲.۵ تا ۳.۵ متر و طول ۳۴ متر وجود دارد.
در سمت چپ باغ، مجسمه رستم و سهراب و در قسمت دیگر باغ دو مجسمه اسب رنگ پریده مانند اسب رخش قرار دارد و دیگر اسب‌های جنگی افسار گسیخته هم به تصویر کشیده شده‌اند.
در اطراف این بنای تاریخی، فواره‌های زیبایی با صندلی‌های چوبی و مرمری و سکوی مرمری بزرگی برای شاهنامه خوانی وجود دارد.
در پروژه باغ، چراغدان‌های کوچک و بزرگ، کاشت درختان همیشه سبز زینتی، گل‌های فصلی، نیمکت‌ها، مسیرهای پیاده‌روی، آبخوری‌های کوچک، ورودی‌های کوچک گلدار، سطل زباله، گلدان، نرده فلزی و رمپ ویژه در مسیرهای پیاده‌روی برای افراد معلول، آبپاش اتوماتیک در نظر گرفته شده است.
مسوولان و تهیه کنندگان این طرح از نمایندگان فرهنگیان و روشنفکران کشور خواستند که ایده و پیشنهاد خود را برای بهبود این پروژه به شهرداری پنجکنت یا شرکت طراحی «ایلوستریتور» ارائه دهند.
http://asremizban.com/vdce.78zbjh8w79bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما