تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب : ۶۹۶
جالب است ۰ +
تعداد نظر۱
نوروز این سرزمین دلرباست. تاجیكان نوروز را رمز دوستی و حیات می‌دانند.
سال و فال و حالِ متفاوت نوروز اینجا
برنامه تجلیل از جشن نوروز در تاجیكستان پس از فروپاشی رژیم كمونیستی شوروی سابق احیا شده است.
تاجیک‌های فارسی‌زبان، حالا دل به آیین‌های نیاکان از جمله نوروز باستانی بسته‌اند و اکنون همراه با ایرانیان و دیگر مناطق فارسی‌زبان، نوروز را به‌عنوان یک جشن ملی تجلیل می‌کنند. نوروز در این كشور به نام «خیدیر ایام»، یعنی جشن بزرگ، معروف است.
در آستانه بهار و عید باستانی نوروز، مردم تاجیکستان با خانه تکانی و گل آرایی و انجام آیین‌های سنتی ویژه نوروز به پیشواز بهار و نوروز می‌روند، به همین مناسبت خیابان‌ها، میادین و اماکن عمومی شهر دوشنبه پــایتخت تاجیکستان و همچنین شهرهای مختلف و روستاهای این کشور با المان‌هایی از سبزه، گل و سفره‌های ویژه نوروز مزین می‌شود.
مردم فرهنگ دوست تاجیک نوروز را به هم شادباش می‌گویند و پنج روز اول بهار هر سال نیز به مناسبت جشن‌های نوروزی دراین کشور تعطیل رسمی اعلام شده است. جشن بزرگ نوروز در تاجیکستان به شکل دسته‌جمعی در دو تا چهار روز خلاصه می‌شود. مردم شهر در محلی به نام نوروزگاه جمع شده و برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری برای آن‌ها اجرا می‌شود.
داير شدن نمايشگاه‌هاي هفت‌سين، هفت‌شين و هفت‌ميم ، نمايشگاه كتاب، سازهاي موسيقي و نمايش هنرهاي دستي از جمله ديگر برنامه‌هاي نوروزي در تاجيكستان است.

  http://asremizban.com/vdcebp8pijh8o.9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
افرین به این همه ذوق و ارادت به فرهنگ ایرانی