تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۶۳۳
جالب است ۰ +
ساعاتی که سالهاست همدم شبانه روزی مردمان این شهر است.
یادگاری نایاب بهترین شهردار ایران
عمارت شهرداری یکی از آثار تاریخی، زیبا و مستحکم شهر تبریز است. شاهکاری هنری به سبک معماری آلمانی که به شکل یک عقاب در حال پرواز بال‌های خود را در مرکز شهر گسترده و نوای ساعت زنگدار برج آن گذر زمان را یادآور می‌شود.
به گزارش عصرمیزبان بنای عمارت شهرداری تبریز یکی از آثار تاریخی و فرهنگی مهم این شهر محسوب می‌شود که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است. این بنا جزو مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود؛ از این‌رو، تمامی گردشگران در حین اقامت در این شهر بازدید از این عمارت زیبا را در برنامه خود قرار می‌دهند.
 احداث این بنای دیدنی در سال ۱۳۱۴ در دوران "ارفع الملک جلیلی"، شهردار وقت تبریز به عنوان "عمارت بلدیه تبریز" آغاز شده و طی چهار سال نیز به اتمام می‌رسد، اما دست بر قضا شهردار خوش‌فکر و خلاق تبریز قبل از افتتاحیه این عمارت زیبا چشم از جهان فرو می‌بندد.
عمارت تاریخی شهرداری تبریز در فاصله سال های ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ شمسی، با صرف تنها ۲۵۰ هزار تومان ساخته شد و حیرت همگان را برانگیخت.
این اثر در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شماره ی ثبت ۲۰۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است؛ عمارت شهرداری تبریز دارای یک برج ساعت چهار صفحه‌ای به‌ ارتفاع ۳۰٫۵ متر است که با طنین موزون زنگ‌هایش، هر ۱۵ دقیقه یک‌بار، گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می‌رساند. تا ۴۰ سال قبل که تبریز به اندازه امروز شلوغ نشده بود، صدای زنگ ساعت عمارت شهرداری تبریز تا شعاع یک کیلومتری نیز شنیده می‌شد.
لازم به ذکر است، تنها دو نمونه از این ساعت در جهان موجود می باشد، یکی ساعت برج عمارت شهرداری تبریز و دیگری ساعت برج مشهور بیگ بن لندن. کارخانه سازنده ناقوس های ساعت در جنگ جهانی دوم بمباران و در حقیقت تولید این گونه ناقوس ها متوقف شد.
 
برج ساعت http://asremizban.com/vdcfimdvaw6dm.giw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما