تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب : ۶۹۴
جالب است ۰ +
هنرمندان بلغارستان به استقبال روز ملی حکیم نظامی گنجوی رفتند.
حظ بلغارها از روایت نظامی گنجوی
نمایش «هفت قدم تا عشق» با استقبال کم‌نظیر بلغارها در تالار بزرگ هنرهای نمایشی جوانان صوفیه مواجه شد.
به گزارش عصرمیزبان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت روز ملی حکیم نظامی گنجوی و با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و هنرمندان مطرح بلغارستان، نمایش «هفت قدم تا عشق» برگرفته از اثر جاودانه هفت پیکر حکیم نظامی گنجوی در محل تالار بزرگ هنرهای نمایشی جوانان صوفیه به مدت 120 دقیقه به اجرا درآمد.
در ابتدای این تئاتر تاریخی و فرهنگی ایرانی، رئیس مجموعه هنرهای نمایشی جوانان صوفیه و نیز خانم پانایوتوآ، تهیه کننده این اثر فاخر که خود شخصیت مطرح و بین‌المللی هنری در بلغارستان بوده و در جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر فجر نیز حاضر بوده، با تأکید بر اهمیت نقش حکیم نظامی در فرهنگ داستانی و شعر فارسی و ایران و جایگاه او در جهان ادبیات، از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان به واسطه اهتمام در برگزاری این نمایش و همکاری نزدیک هنرمندان بلغار قدردانی کردند.
رایزن فرهنگی کشورمان در سخنانی، گفت: این نمایش برگرفته از میراث کهن و تاریخی ایران و زبان فارسی است. میراثی که وحدت و برادری برای همه مردم را صرف نظر از نژادهای شان هدیه می‌دهد.
مسعود احمدی افزادی تأکید کرد: ایران نه تنها سرزمین حکیم نظامی بلکه سرزمین حافظ و سعدی، سرزمین خیام و عطار نیشابوری، سرزمین بوعلی سینا و خوارزمی و سرزمین بزرگ فرهنگ و علم است و زبان فارسی میراث بزرگ جهان شرق و دنیای ایران فرهنگی برای همه ملت‌ها و کشورهاست.
در ادامه، نمایش بزرگ «هفت قدم تا عشق» داستان‌های هفت پیکر و بویژه حکایت توران دخت را به تصویر کشید و نه تنها نقل رویات ایرانی این داستان فارسی را به خوبی بیان کرد، بلکه تاثیر این روایت تاریخی فارسی در شرق دور و سایر نقاط را نیز با تغییر پیاپی صحنه و پوشش ها و گریم ها به نمایش درآورد. از نکات قابل توجه این نمایش، تأکیدهای مکرر و تصریح بازیگران نمایش در فواصل بسیار کوتاه و البته به جا و درست در روی صحنه، بر داستان فارسی و داستان ایرانی نمایش است.
با توجه به استقبال بسیار زیاد از این حکایت و روایت اصیل زبان و ادبیات فارسی و ایرانی مقرر شده است تا نمایش هفت پیکر حکیم نظامی در فاصله دو ماه آینده در تالارهای صوفیه دو نوبت دیگر به پرده نمایش دربیاید.
 
http://asremizban.com/vdcca0qe82bqo.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما